Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur'an Okuma ve Tecvid Vı | ILA 306 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ , MUSTAFA AYDIN , Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI , Doç.Dr. ALİ KARATAŞ , Öğr.Gör. BETÜL ÖZDİREK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur´ân okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. Kur´ân okuma kurallarının kavratılması. |
Dersin İçeriği | Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´ân harflerini telaffuz edebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Kur´ân-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Kalkalede dikkat edilecek bazı hususlar. Bakara Sûresi'nin 285-286. ayetlerinin ezberlenmesi. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | İnsan Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Furkân (61-77 âyetleri) Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Hac (73-78 âyetleri) Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzünden okuma (Ahzâb Sûresi). | |
2 | İnsan Sûresinin 1. bölümünün ezberlenmesi. Kalkalede dikkat edilecek bazı hususlar. | |
3 | Yüzünden okuma (Ahzâb Sûresi). | |
4 | Yüzünden okuma (Sebe Sûresi). İnsan Sûresinin 2. bölümünün ezberlenmesi. Harflerle ilgili bazı uyarılar. | |
5 | Furkân Sûresinin (61-67 âyetleri) ezberlenmesi. | |
6 | Yüzünden okuma (Fâtır Sûresi). Furkân Sûresinin (68-72 âyetleri) ezberlenmesi. Vakf ve ibtida kuralları ve uygulaması. | |
7 | Yüzünden okuma (Sâffât Sûresi). Bakara Sûresi'nin 255. ayetinin ezberlenmesi. | |
8 | İbtida kuralları ve uygulaması. | |
9 | Furkân Sûresinin (73-77 âyetleri) ezberlenmesi. Temsili okuma esasları. | |
10 | Yüzünden okuma (Sâd Sûresi). Hac Sûresinin (73-78 âyetleri) ezberlenmesi. | |
11 | Yüzünden okuma (Sâd Sûresi). Yasin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (1-2-3. sayfalar). | |
12 | Yüzünden okuma (Zümer Sûresi). Yasin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (4-5-6. sayfalar.) | |
13 | Yüzünden okuma (Mümin Sûresi). Mülk Sûresi'nin tedvir tarzında ezber tekrarı. | |
14 | Yüzünden okuma (Mümin Sûresi). Nebe Sûresi'nin tedvir tarzında ezber tekrarı. Nas-Duhâ sûrelerinin Tertil tarzında ezber tekrarı. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Dağdeviren, A. (2016): Kuran Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya:Beşiz Yayınları. |
Ders Kaynakları |
[1] Çetin, A. (2007): Kuran Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |