Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Usûlü Metinleri | ILA 467 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynakları Arapça metinlerden incelemek |
Dersin İçeriği | Bu derste Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynaklara ait Arapça metinler incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an yorumunun alt yapısını oluşturan Tefsir Usulü ve Ulûmul-Kuranın kavram, konu ve kaynaklarını tanıyıp ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
4 | Tefsir ve Tefsir Usulünün diğer İslami ilimlerle ilişkilerini kurup açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; Ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
6 | Tefsir Usulü konularını Arapça kaynaklardan çözümleyip anlar ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
7 | Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûnun Tefsirdeki metotlarını kavrayıp gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
8 | Tefsir çeşitlerini yorumlar ve Tefsir ekollerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ulûmu´l-Kur´an, Tefsir ve Tefsir Usulünün konuları ve kaynaklarına giriş. | |
2 | Kur´an Vahyi, mahiyeti, biçimleri; Allah (c.c.), Cebrail (a.s.), Peygamberler ve diğer insanlarla ilişkisi. | |
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri. | |
4 | Tefsir Usulü: Tefsir, tevil, terceme, meal kavramları; Ulûmu´l-Kur´an kavramı ve Tefsir Usulü ile ilişkisi. | |
5 | Âyet kavramı, ayetlerin tertibi, ilk ve son nazil olan ayetler; Sûre kavramı, sûrelerin tertibi, isimleri, Mekkîlik ve Medenîlik. | |
6 | Hz. Peygamber´in (s.a.v.) Kur´an´ı tefsiri; Sahabe-Tabiûn döneminde tefsir yöntemleri; Tefsirin tedvini. | |
7 | Kur´an´ın üslubu, Surelerin başlangıçları. | |
8 | Mukattaa harfleri | |
9 | Kur´an´ın İ´cazı; Garîbu´l-Kur´an. | |
10 | Nüzûl Sebepleri; Nâsih-Mensûh; Muhkem-Müteşabih. | |
11 | Kur´an´da yeminler; Müşkilü´l-Kur´an. | |
12 | Mübhemâtü´l-Kur´an; Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz. | |
13 | Vücûh ve Nezâir; Kur´an kıssaları; Ayet ve sûreler arası münasebet; Kur´an´ın faziletleri | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sâlih, S., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Dersaâdet, İstanbul ts. |
Ders Kaynakları | Zerkeşî, B., el-Burhân fî Ulûmil-Kurân, Dârul-marife, Beyrut ts. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |