Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyer Metinleri | ILA 437 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Hz. Peygamber dönemini ilk dönem siyer kaynaklarını inceleyerek öğrenmek |
Dersin İçeriği | İlk Dönem Siyer Kaynaklarında Yer Alan Seçili Hadiselere Ait Arapça Metinlerin Çözümlenmesi ve Analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlk dönem siyer kaynaklarını ve özelliklerini listeler. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Performans Görevi, |
2 | Abdürrezzâkın Kitâbü'l-Meğâzîsinde yer alan olayları tasvir eder. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Musa b. Ukbe'nin Kitâbül-Meğâzî'sinde yer alan olayları anlatır. | Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | İbn İshâk'ın Sîret adlı eserinde yer alan Hz. Peygamber dönemi bilgilerine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
5 | Rivayetler arasındaki farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
6 | Arapça metinleri Türkçe'ye aktarma becerisi gösterir. | Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Abdürrezzâkın Kitâbül-Meğâzîsi: Hz. Peygamberin Haticeyle Evlenmesi | |
2 | Abdürrezzâkın Kitâbül-Meğâzîsi: Hz. Ömerin Müslüman Olması | |
3 | Abdürrezzâkın Kitâbül-Meğâzîsi: Bedir, Uhud Savaşları | |
4 | Abdürrezzâkın Kitâbül-Meğâzîsi: Hayber ve Hudeybiye | |
5 | Musa b. Ukbenin Kitâbül-Meğâzîsi: Vahyin Gelişi | |
6 | Musa b. Ukbenin Kitâbül-Meğâzîsi: Medineye Hicret | |
7 | Musa b. Ukbenin Kitâbül-Meğâzîsi: Bedir, Uhud Savaşları | |
8 | Musa b. Ukbenin Kitâbül-Meğâzîsi: Hayber, Hudeybiye | |
9 | İbn İshâkın Sîreti: Hz. Peygambere İlk İnananlar | |
10 | İbn İshâkın Sîreti: Habeşistana Hicret | |
11 | İbn İshâkın Sîreti: Bedir | |
12 | İbn İshâkın Sîreti: Uhud | |
13 | Metinlerde Yer Alan Rivayetlerin Karşılaştırılması | |
14 | Rivayet Farklılıkların Analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Abdürrezzâk (1970): Musannef, Beyrut. |
Ders Kaynakları | [2] İbn İshâk (1981): Sîretü İbn İshâk, Konya. [3] Musa b. Ukbe (1994): Meğâzî, Agadir. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |