Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültürümüzde Batıl İnançlar ILA 475 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAMAZAN BİÇER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere, İslam inanç esaslarına aykırı olan düşünce ve uygulamaları kavratır.
Dersin İçeriği Bu derste Tanrı, peygamber ve kitap inançlarına aykırı olan görüş ve akımlar işlenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tanrının varlığı, birliğine aykırı görüşleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Peygamberlik kurumuna aykırı görüşleri öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Kurana aykırı olan inanç ve uygulamaları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Büyü terim ve düşüncesini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Bidat bağlantılı akımları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Agnostisizm ve okülistik düşünce ve uygulamaları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tevhid inancıyla çakışan düşünce ve ameller
2 Allahın Sıfatlarına aykırı uygulamalar
3 Gnostisizm
4 Küfür ve şirk ile bağlantılı uygulamalar
5 Peygamberlik anlayışına aykırı inançlar
6 Kutsal kitaplara aykırı olan uygulamalar
7 Ahiret inancına aykırı olan düşünceler
8 Cennet ve Cehenneme Aykırı düşünceler
9 Sihir ve büyü ile ilgili uygulamalar
10 Falcılık
11 Astroloji inancının doğurduğu sorunlar
12 Muska ve Rukye
13 Bidat, sınırı ve uygulamalar
14 Hıristiyan kökenli dini uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu Özler, Mevlüt, İslam Düşüncesinde Ehl-i Sünnet Ehl-i Bidat Adlandırmaları, Erzurum 2001
Ders Kaynakları Leknevi, Abdülhay, Dünden bugüne ibadetlerde bidat, İstanbul 1984
Güneş, Hasan Cihan, Bidat ve hurafeler: dinin ruhuna uymayan inanç ve uygulamalar, İstanbul 2006
Yüce, Abdülhakim, Tasavvuf ve Bidat, İstanbul 2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 12
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5