Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arap Dili Belagati ILA 435 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Yok.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET BOSTANCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Belagat zihinde oluşan birikimleri muktezâ-yı hâle (duruma ve yerine) göre aktarırken onu belirli usul ve kurallar ışığında farklı söz ve üsluplarla anlatmayı öğretip aynı zamanda lafız bakımından kusursuz, mana yönünden üstün ve ahenkli bir yapıyla muhatabı etkilemeyi amaçlar. Arap Dili Belagatı I dersi öğrencilere bu misyonu kazandırmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği Kelamın kısımları, haber ve kısımları, emir, nehiy, istifham üslupları ve anlamları, fasıl-vasıl, icaz-itnab-müsavat konuları şiir ve nesirden örnekler çerçevesinde ele alınacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
2 Haberin maksatlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
3 İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
4 Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
5 Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
6 İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
7 Gördüğü konuları basit ve orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fesahat ve belagatın tarifi.
2 Fesahat ve belagatı ihlal eden kusurlar.
3 Kelamın kısımları.
4 Haberin kısımları.
5 Haberi iletmedeki maksatlar.
6 Haberin mukteza-i zahir dışında kullanımı.
7 İnşanın kısımları.
8 Emir üslubu ve kullanıldığı anlamlar.
9 Nehiy üslubu ve kullanıldığı anlamlar.
10 İstifham üslubu ve kullanıldığı anlamlar.
11 Fasıl ve vasıl üslubu.
12 Kasır üslubu ve çeşitleri.
13 İcaz.
14 İtnab, musâvât.
Kaynaklar
Ders Notu Ali el-Cârim-Mustafa Emîn, el-Belâğatül-vâdıha, İstanbul 1996.
Ders Kaynakları 1. Ahmed Mustafa el-Merâğî, Ulûmul-belâğa, Beyrut 1984.
2. Nusreddin Bolelli, Belâgat, İstanbul 2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 5
2. Performans Görevi (Seminer) 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 2 3 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5