Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sünen-İ Tirmizi Okumaları ILA 346 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Temel hadis kaynaklarından olan Sünen-i Tirmiziyi tanıtıp, örnek bir bölüm olarak Zühd bölümündeki hadisler çerçevesinde zühd ve takva konularında öğrenciyi bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste, hadisler ışığında zühd ve takva kavramlarını doğru anlama ve yorumlama becerisi sağlama amacıyla Tirmizi'nin Sünen adlı eseri tanıtılarak Zühd bölümü okutulmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tirmizi ve Sünen (Cami) adlı eserini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Hz. Peygamber ve ashabının zahidane hayatını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Hz. Peygamberin zühd ve takva konusundaki tavsiyelerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Temel hadis kaynaklarından hadis metinlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Hz. Peygamberin hadislerini doğru anlayıp yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Hadis sened ve metinlerini usulüne uygun okuyup anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tirmizi ve Sünen Adlı Eseri
2 Allah Korkusu
3 Çok Gülme ve Az Konuşma
4 Dünyanın Değersizliği
5 Uzun Ömürlü Olmak
6 Zühd, Tevekkül ve Sabır
7 Fakirliğin Fazileti
8 Hz. Peygamber ve Ailesinin Geçimi
9 Hz. Peygamber ve Ailesinin Geçimi
10 Ashabın Geçimi
11 Zenginlik ve Riya
12 Allah İçin Sevmek
13 Sabır
14 Dili Korumak
Kaynaklar
Ders Notu

Tirmizi, Sünen, İstanbul 1981.

Ders Kaynakları

[1] Tirmizi, Sünen-i Tirmizi Tercümesi, trc. Osman Zeki Mollamehmetoğlu, İstanbul ts.
[2] Tanevi, Eşref Ali, Hadislerle Tasavvuf, hz. Halid Zaferullah Daudi-Ahmet Yıldırım, İstanbul 1995 (Ümran Yay.)
[3] Sancaklı, Saffet, Hadislerde Fakirlik ve Zenginlik Problemi, İstanbul 2004 (Elif Yay.)
[4] Yıldırım, Ahmet, Din, Dünyevileşme ve Zühd, Ankara 2005 (Araştırma Yay.).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3