Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlıca Tasavvuf Metinleri ILA 374 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Seçme tasavvuf metinlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği Seçme klasik metinler ve bunların değerlendirilmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvuf düşünce ve kültürünün temel kaynaklarını sıralar, bu kaynakların telif usul ve üslubunu anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Klasik tasavvuf metinlerindeki konuları kendi cümleleriyle ifade eder ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Tasavvufi metinleri yorumlar ve örneklendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Metinlerde geçen tasavvufi kavramları ve konuları karşılaştırır ve tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Sufilerin konu ve kavramlara yaklaşımlarını bir araya getirerek genellemelere ulaşır; farklı bakış açılarına göre düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Tasavvuf metinlerinde geçen unsurları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Nefehatül-Ünsten Osmanlıca Seçme Metinler
3 Bahrül-Velâyeden Osmanlıca Seçme Metinler
4 Hediyyetüs-Salikinden Osmanlıca Seçme
5 Hadikatül-Evliyadan Osmanlıca Seçme Metinler
6 Yadigar-ı Şemsiden Osmanlıca Seçme Metinler
7 Sefine-yi Evliyadan Osmanlıca Seçme Metinler
8 Mesnevi Ankaravi Şerhinden Osmanlıca Seçme Metinler
9 Osmanlı Müellifleri´nden Osmanlıca Seçme Metinler
10 Niyazi-i Mısri Divanından Osmanlıca Seçme Metinler
11 Risale-i Sipahsaların A.Avni Konuk tercümesinden Osmanlıca Seçme Metinler
12 Menakıbnamelerden Osmanlıca Seçme Metinler-I
13 Menakıbnamelerden Osmanlıca Seçme Metinler-II
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu H. Kâmil Yılmaz, Seçme Tasavvuf Metinleri, (Ders notları)
Ders Kaynakları [1] Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı, Ankara 2001.
[2] Feridüddin Sipehsalar, Menakıb-ı Hazret-i Mevlana Celaleddin Rumi, (trc. A. Avni Konuk), Arşak Gorayan Matbaası, 1331.
[3] Hocazade Ahmed Hilmi, Hadikatü´l-evliya, Tefeyyüz Kitabevi, İstanbul 1318.
[4] Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri, Matbaa-i Âmire, İstanbul 1333
[5] İsmail Rusuhi Ankaravi, Mesnevi Şerhi = Mecmûatü´l-letâif ve matmûretü´l- maârif, Dârü´t-tıbâati´l-âmire, Bulak 1835.
[6] Diyanet İslam Ansiklopedisi, ilgili maddeler.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3