Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis ve Sünnette Çağdaş Yorumlar ILA 322 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Çağdaş dönemde yapılan hadis yorumlama çalışmalarını tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bu derste yirminci yüzyılda yapılmış hadis yorumlama çalışmaları ve metotları işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modern dönem yaklaşımlarının hadis yorumuna etkisini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Hadislerin mesajını günümüz insanına modern bir üslupla aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Modern dönem hadis yorumlama metotlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Modern dönemde karşılaşılan problemlere hadislerden çözüm üretir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Modern yorumlama yöntemleri ile klasik yöntemler arasında mukayese yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Günümüz hadis yorumcularını ve metotlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hadis yorumlama ile ilgili genel bilgiler
2 Modern dönem yorumlama yöntemlerine giriş.
3 Modern dönemde karşılaşılan problemler.
4 Sosyolojik metod
5 Psikolojik metod.
6 Bilimci metod.
7 Feminist yaklaşımlar
8 Çevreci yaklaşımlar I
9 Çevreci yaklaşımlar II
10 Örnek metinler
11 Örnek metinler
12 Örnek metinler
13 Örnek metinler
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu

Yusuf Kardavi, Sünneti anlamada yöntem, trc. Bünyamin Erul 

Ders Kaynakları

1. İsmet Özel, Kırk Hadis
2. İ. Lütfi Çakan, Hadislerle Gerçekler I-III, İstanbul 1993.
3. Selçuk Coşkun, Hadis Değerlendirmelerinde Bütünlük, Ankara 2003.
4. Muhammed Kutup, Peygamberden İktibaslar, İstanbul 1980.
5. İbrahim Hatiboğlu, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları, İstanbul 2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 81
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,24
Dersin AKTS Kredisi 3