Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Makamlı Kur’An Okuma ILA 468 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Yoktur.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI
Dersi Verenler Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. Kur´an okuma kurallarının kavratılması.
Dersin İçeriği Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kurân harflerini telaffuz edebilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kurân-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Vasl ve kurallarını, Kuran okuma tarzlarını, istiâze ve besmelenin okunuşunu, Tilavette tekbir uygulamasını, Tilavet secdesini, Vakf ve kurallarını kavrar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Bakara Sûresi 153-157. Âyetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Âl-i İmrân Sûresi 144-148. Âyetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 İsrâ Sûresi 78-84. Âyetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
7 Enfal Sûresi 29-33. Âyetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (Duhân Sûresi). Vasl ve kuralları.
2 Bakara Sûresi 153-157. Âyetlerinin ezberlenmesi. Kuran okuma tarzları : Tahkîk /Tertil, Tedvir, Hadr.
3 Yüzünden okuma (Câsiye Sûresi). İstiâzenin okunuşu.
4 Yüzünden okuma (Ahkâf Sûresi). Besmelenin okunuşu.
5 Âl-i İmrân Sûresi 144-148. Âyetlerinin ezberlenmesi. İdğamlar.
6 Yüzünden okuma (Muhammed Sûresi). Tilavette tekbir uygulaması.
7 Yüzünden okuma (Fetih Sûresi).İsrâ Sûresi 78-84. Âyetlerinin ezberlenmesi.
8 Yüzünden okuma (Hucurât Sûresi). Kalkale.
9 Enfal Sûresi 29-33. Âyetlerinin ezberlenmesi.Tilavet secdesi.
10 Yüzünden okuma (Kâf Sûresi). Hatim okuma ve hükümleri.
11 Yüzünden okuma (Zâriyat Sûresi). Yâsin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (1-2. sayfalar).
12 Yüzünden okuma (Tûr Sûresi). Yâsin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (3-4. sayfalar).
13 Yüzünden okuma (Necm Sûresi). Yâsin Sûresinin 5-6 sayfasının tedvir tarzında ezber tekrarı.
14 Yüzünden okuma (Kamer Sûresi). Nebe Sûresinin 1-2. sayfalarının tedvir tarzında ezber tekrarı. Vakf ve kuralları.
Kaynaklar
Ders Notu [1] Dağdeviren, A. (2006): Kuran Okuma Sanatı Tecvid. İstanbul: Yeni Akademi Yayınları.
Ders Kaynakları [2] Çetin, A. (2007): Kuran Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayınları.
[3] Ğavsânî, Y. A.. (1996). İlmü-Tecvid. Dimeşk..
[4] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü-Kavli-Müfîd fî İlmit-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.
[5] Zihni, M. (1898): el-Kavlü-Sedîd fî İlmit-Tecvîd. İstanbul: Dâru-Tıbâati-Âmire.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Sözlü Sınav 2 15 30
Performans Görevi (Uygulama) 2 15 30
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5