Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kurana Çağdaş Yaklaşımlar ILA 422 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. ALİ KARATAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Modernizmin İslam dünyasını etkilemesini özellikle Kur´an´ın yorumlanması açısından öğrenciye göstermek ve çağdaş Kur´an okumaları hakkında bilgilendirmek

Dersin İçeriği

Bu derste İslam dünyasındaki klasik ve çağdaş dönem modernleşme hareketlerinin Kuran Yorumlarına ve okumalarına yansıması incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modernite ve Modernizm kavramlarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Modernizmin Kur´an Okumalarına yansımaları tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Temel paradigmları gösterir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Mısır ve hint alt kıtasında Kur´ana Çağdaş Yaklaşımları anlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti döneminde çağdaş Kur´an okumalarının yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Çağdaş tefsiri değerlendirir Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çağdaşlık ve modernizm kavramlarına giriş
2 Modernizmin İslam dünyasına girişi ve oryantalizm.
3 Kur´an´a Çağdaş yaklaşımda temel paradigmalar.
4 Kur´an merkezli ve hadislere Eleştirel bakış.
5 İçtihad vurgusu İcmayı ve mezhepleri kabul etmeme
6 Geleneksel birikimin yetersizliği ve israiliyyyata tepki.
7 Kur´an´ın bütünlüğü
8 Kur´an´ın bilime ve akla vurgusu
9 Seyyid Ahmed Han ve Hint Alt kıtasında modern Kur´an okumaları
10 M. Abduh ve Mısırdaki Kuran´a Çağdaş Yaklaşımlar
11 Mehmet Akif ve Sırat-ı Müstakim/sebilürreşad dergisi
12 Elmalılı H. Yazır ve Kuran´ın tefsir ve tercüme projesi.
13 Türkiyede çağdaş dönemde yazılan Meal edebiyatı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Birışık, Abdülhamit (2001): Hint altkıtası düşünce tefsir ekolleri. İstanbul: İnsan Yayınevi

Ders Kaynakları


[2] Mertoğlu, Suat, (2001): Osmanlıda II meşrutiyet sonrası Modern tefsir anlayışı, Basılmamış doktora tezi, İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5