Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sahih-İ Müslim Okumaları ILA 436 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Temel hadis kaynaklarından olan Sahih-i Müslimi tanıtıp, örnek bir bölüm olarak Eşribe (içecekler) bölümündeki hadisler çerçevesinde yeme-içme ahkam ve adabı konularında öğrenciyi bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste, hadisler ışığında yeme içme konularında Hz. Peygamberin sünnetinde yer alan emir ve tavsiyeleri öğretmek amacıyla Müslimin Sahih adlı eserinin Eşribe (içecekler) bölümü okutulmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müslim ve el-Camius-Sahih adlı eserini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Hz. Peygamberin yeme-içme ile ilgili emir ve tavsiyelerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Hz. Peygamberin yeme-içme adabı konusundaki tavsiyelerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Temel hadis kaynaklarından hadis metinlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Hz. Peygamberin hadislerini doğru anlayıp yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Hadis sened ve metinlerini usulüne uygun okuyup anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müslim ve el-Camius-Sahih Adlı Eseri
2 İçkinin (hamr) haramlığı
3 İçkinin yapıldığı kaplar
4 Sarhoşluk veren her şeyin haramlığı
5 İçilmesi mübah içecekler
6 Kapların Örtülmesi
7 Yeme-içme adabı
8 Yeme-içme adabı
9 Sofra adabı
10 Davet adabı
11 Yenilmesi mübah yiyecekler
12 Faziletli yiyecekler
13 Misafire ikram
14 Müminin yemek tarzı
Kaynaklar
Ders Notu

Müslim, el-Camius-Sahih, İstanbul 1981.

Ders Kaynakları

[1] Müslim, Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi, trc. Ahmed Davudoğlu, İstanbul 1973-1974 (Sönmez Neşriyat).
[2] İbn Ebid-Dünya, Hadislerde İçkinin Yerilmesi, trc. Hüseyin Kaya, İstanbul 2007 (Ocak Yay.)
[3] Ahmed b. Hanbel, el-Eşribe, Beyrut 1985.
[4] Macid Ebu Ruhayye, el-Eşribe ve ahkamuha fiş-şeriatil-islamiyye, Amman 1980.
[5] Abdülvehhab Abdüsselam Tavile, Fıkhul-eşribe ve hadduha, Beyrut 1985.
[6] İbn Kuteybe, Kitabul-eşribe, Beyrut 1999.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5