Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Usul ve Tenkidi ILA 426 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları kazanmak
Dersin İçeriği Tarih İlminin Usulü, İç ve Dış Tenkit Yöntemleri, Tarihin Yorumu ve Yazımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihin tarifini, konusunu ve gayesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Tarih çalışmalarında karşılaşılabilecek olan temel problemleri tanır. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav ,
3 Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları hatırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Tarih malzemelerini eleştirme yollarını anlatır. Anlatım, Problem Çözme, Sınav ,
5 Tarih malzemelerini yorumlayabilir. Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav ,
6 Tarihi objektif yazabilme yollarını açıklar. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih Kavramı
2 Tarihin Konusu
3 Tarih Usulü Kavramı
4 Tarih Çalışmalarında Yöntem
5 Kaynak Kavramı
6 Ana Kaynaklar
7 Kaynak Kullanma Teknikleri
8 Tarih Tenkidinin Unsurları
9 Tarih Tenkidinin Metotları
10 İç Tenkit
11 Dış Tenkit
12 Sentez
13 Yorumlama
14 Tarih Yazımı
Kaynaklar
Ders Notu [1] Kütükoğlu, M. (2001): Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul: Kubbealtı Yayınları.
Ders Kaynakları [2] Halkın, L. (2000): Tarih Tenkidinin Unsurları, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
[3] Spencer, T. (1962): Tenkit Sanatı, İstanbul: Kaynak Yayınevi.
[4] Humphreys, R. Stephen (2004), İslam Tarih Metodolojisi, İstanbul: Litera Yayıncılık.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5