Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hukuk Başlangıcı ILA 416 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Merve ÖZDEMİR
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hukuk ilmini kavramsal ve sistematik düzeyde öğrenciye tanıtmak.
Dersin İçeriği Bu derste hukuk ilminin temel kavramları işlenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hukukun tanımı, konusu, işlevi ve gayesini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Hukukun temel soyut ilkelerle ilişkisini betimler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Hukukun kaynak ve alanlarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Genel hukuk sistemlerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Hukukun normatif boyutuna dair problem alanlarını formüle eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Hukuk kurallarının düzenleme ve yorumlama mantığını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hukukun tanımı
2 Sosyal Davranış kuralları ve Hukuk
3 Hukuk Bilimi ve Hukukun İşlevi
4 Hukuk Sistemleri
5 Hukuk ve Adalet
6 Hukuk-Ahlak İlişkisi
7 Hukukun Kaynakları
8 Vize
9 Hukukun kollara ayrılması
10 Kamu Hukuku-Özel hukuk ayrımı
11 Uygulama Yönünden Hukuk Kuralları
12 Hukuk ve Yorum Yöntemleri
13 Hukuk Mantığı
14 Hukuk ve Kanunlaştırma
Kaynaklar
Ders Notu Necip Bilge, Hukuk Başlangıcı, İstanbul 2005
Ders Kaynakları 1. Abdullah Dinçkol, Hukuka Giriş, İstanbul 2007.
2. M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul 2004.
3. Kemal Gözler, Hukuka Giriş, Bursa 1998.
4. Vecdi Aral, Toplum ve Adaletli Yaşam, İstanbul 1988
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5