Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Eğitim Akımları ILA 428 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kübra Cevherli

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, günümüzdeki eğitim teorileri hakkında bilgi vermektir

Dersin İçeriği

Bu derste eğitim düşüncesinin gelişimi ve günümüzde ulaştığı boyutlar ve farklı akımların görüşleri açıklanacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim-felsefe ilişkisini ve eğitimin felsefi boyutunu açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav ,
2 Eğitim düşüncesinin tarihi gelişimini özetler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Eğitimin Felsefesi teorilerini tahlil eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Temel öğrenme teorilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Eğitimin süreç ve yöntem teorilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Farklı eğitim teorilerini karşılaştırarak değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Felsefe ve Eğitim
2 Temel Sistematik Felsefe Ekollerinin Eğitim Görüşleri
3 Eğitimde Daimicilik (Prennialism) Akımı
4 Eğitimde Esasicilik (Essentialism) Akımı
5 Eğitimde İlerlemecilik (Progressivism) Akımı
6 Yeniden İnşacılık (Reconstructionalism) Akımı
7 Nitelikler Öncelikli Eğitim ve Endüstriye dayalı Eğitim
8 Eğitimde Kalite Odaklı Yönetim Yapılanması ve TKY
9 Eğitim Süreci ve Yöntemleri ile İlgili Farklı Görüşler
10 Çocuk Merkezli Eğitim Yaklaşımı
11 Konu Merkezli Eğitim Yaklaşımı
12 Demokratik Eğitim Yaklaşımı
13 Yapılandırmacı Eğitim Yaklaşımı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

1- Suat CEBECİ, Eğitim Teorileri Ders Notları, Sakarya, 2007

Ders Kaynakları

2- Kemal AYTAÇ, Çağdaş Eğitim Akımları, A.Ü. Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesi Yayınları Ankara, 1978
3- Cavit BİNBAŞIOĞLU, Eğitim Düşüncesi Tarihi, Binbaşıoğlu
Yay., Ankara, 1982
4- Hilmi Ziya ÜLKEN, Eğitim Felsefesi, M.E.B., İstanbul,
1967
5- Gerald L. GUTEK, Eğitime Felsefi ve İdeolojik
Yaklaşımlar, Çec. Nesrin Kale, Ütopya Yayınevi, Ankara,
2001
6- Gürsen TOPSES, Eğitim Felsefesi Temel sorunları,
Dayanışma Yay., Ankara, 1982

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5