Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahkâm Âyetleri ILA 366 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri Yok.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Merve ÖZDEMİR
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam Hukukunun ana kaynağı Kur´an-ı Kerim´in ayetleridir. Bu nedenle fıkhî hükümlerin dayandığı ayetlerin bilinmesi ancak ayetlerin dil ve anlam yönünden analizi ile mümkündür. Öğrencilere bu anlayışı kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Ahkâm Ayetleri ile ilgili kaynakları tanıyarak İbadet ve sosyal hayatla ilgili Allahın mesajındaki hükümleri anlamak ve kavramak
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hz. Peygamber devrini ayetlerin indirilişi açısından tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Ahkâmla ayetleriyle ilgili temel kaynakları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Ayetlerin analizlerini yaparak fıkıhçıların bakış açılarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Ayetlerde hedeflenen gayeleri yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Seçilen Ayetlerde sosyal olaylara yönelik bakışı analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Seçilen ayetlerin insani ilişkilerle ilgili öngörüsünü yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuranın indirilişi sırasındaki sosyal hayat ve vahiy mesajlarının algılanışı
2 Ahkâm Ayetleri ile ilgili telif edilmiş olan tefsirler ve risaleler
3 Fatiha suresinden elde edilen hükümlerin tahlili ve kulluk görevi
4 Namazın farz oluşunu bildiren ayetlerin analizi,
5 Zekâtın farz oluşu ile ilgili ayetlerin analizi,
6 Orucun farz oluşu ile ilgili ayetlerin analizi,
7 Haccın farz oluşu ile ilgili ayetlerin analizi,
8 Ailenin Kuruluşu ile ilgili ayetlerin analizi I
9 Ailenin Kuruluşu ile ilgili ayetlerin analizi II
10 Boşanmanın meşruiyetini bildiren ayetlerin analizi I
11 Boşanmanın meşruiyetini bildiren ayetlerin analizi II
12 Ticari işlemlerle ilgili ayetlerin analizi,
13 Had cezalarıyla ilgili âyetlerin analizi.
14 Emanet yükümlülüğünü bildiren ayetlerin analizi
Kaynaklar
Ders Notu Sabunî, Tefsiru Âyati´l-Ahkâm, Mektebetü´l-Gazali, Dimeşk, 1980.
Ders Kaynakları 1. Taberî, Camul-Beyan
2. Cessas, Ahkâmul-Kuran
3. İbn Arabî, Ahkâmul-Kuran
4. Kurtubî, Ahkamul-Kuran
5. Razî, Mefatihul-Ğayb
6. Elmalılı, Hak Dini Kuran Dili
7. Çağdaş kaynaklar
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3