Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sahabe Bilgisi ILA 375 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Prof. Dr. Erdinç AHATLI

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslami bütün bilgi ve değerlerin esasında bulunan ilk nesli değişik yönleriyle tanıtmak.

Dersin İçeriği

İlk İslam toplumunun esasını oluşturan sahabiler, Kur´an´da sahabe, Hz. Peygamber ve sahabe, Sahabe kümeleri:, Hanım sahabiler, Sahabenin hadis rivayetindeki faaliyetleriyle değişik alanlarda meşhur olan sahabiler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlk İslam toplumunun kurucu öğesi olan Müslümanları ve dolayısıyla o toplumu tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 İslamın temel bilgi kaynakları olan Kur´an ve sünnetin tespit şartlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Etkileri İslam Taihi boyunca devam eden ilk neslin önde gelen şahsiyetlerini yakından tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Zaman içinde oluşan zengin sahabe kitabiyatını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Sahabenin dağıldığı coğrafyayı tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Hadis rivayetinde sahabenin konumunu analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hz. Peygamber döneminde sosyal hayat
2 Hz. Peygamber döneminde toplumun inanç katmanları, Kabileler
3 Kur´an´da sahabe
4 Hz. Peygamber ve sahabe
5 Sahabe kümeleri: Muhacirler
6 Ensar
7 Suffa Ashabı I
8 Suffa Ashabı II
9 Bedir Ashabı
10 Hanım sahabiler
11 Sahabe ve hadis rivayeti
12 Sahabe edebiyatı
13 Sahabe coğrafyası
14 Anadolu sahabileri
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Aşık, N. (1981): Sahabe ve Hadis Rivayeti, İzmir

(2) Aydınlı, A. (2018); Sahabe Bilgisi, İstanbul, 2018, Rağbet Yayınları, 288 s.

Ders Kaynakları

[1]İbn Sa´d, et-Tabakatu´l-Künbra
[2İbn Abdi´l-Ber, el-İstiab
[3İbnu´l-Esir, Usdu´l-Ğâbe
[4]İbn Hacer, el-İsabe
[5]Okiç, M. T., (1959). Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler, İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3