Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Fıkıh Metinleri ILA 341 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik fıkıh metinlerinin şekil ve içerik açısından incelenmesi ve metin yorumu becerisi kazanma

Dersin İçeriği

Farklı mezheplere ait klasik metinlerden seçme metin okumları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fıkıh eserlerinin klasik tasnifinin ortaya çıkışını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Klasik dönem fıkıh literatürünü örneklerle tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Hanefi fıkıh doktrinini klasik metinleriyle analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Klasik fıkıh teorisinin modern döneme geçişte değişimini gözlemler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Farklı ekollerin klasiklerinden hareketle fıkhi analizine mukayeseli bir perspektif katar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Fıkhın ibadet ve muamelat bölümlerinde karşılaştırmalı bir analiz yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fıkıh literatürünün tarihsel gelişim süreci
2 Seçme metin: el-Asl (İlk dönem)
3 Seçme metin: el-Ümm (İlk dönem)
4 Hanefî mezhebinde metin ve şerh literatürü
5 Seçme metin: el-Hidaye
6 Seçme metin: el-Bedâiu´s-sanâ'i
7 Mâlikî mezhebinde metin ve şerh literatürü
8 Seçme metin: Muhtasarul-Halîl-eş-Şerhul-kebîr
9 Şâfiî mezhebinde metin ve şerh literatürü
10 Seçme metin: el-Mühezzeb-el-Mecmû
11 Hanbelî mezhebinde metin ve şerh literatürü
12 Seçme metin: Muhtasarul-Hıraki-el-Muğnî
13 Zahirî mezhebi furu eserleri: el-Muhalla
14 Mukayeseli fıkıh literatürü: Bidayetül-müctehid
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

el-Asl, el-Ümm, el-Hidâye, el-Bedâ'i'us-sanâ'i, Muhtasaru´l-Halîl, el-Mühezzeb, el-Mecmû, Muhtasaru´l-Hırakî, Bidâyetü´l-müctehid´den seçme metinler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3