Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Hukuk Tarihi ILA 357 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bir bütün olarak fıkıh ilmini; kişi, kurum, kavram ve düşünce olarak öğrenciye tanıtmak.
Dersin İçeriği Bu derste İslam hukuk ilminin bir disiplin olarak ortaya çıkış ve gelişim süreci hukuk ekolleri çerçevesinde işlenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fıkıh ilminin geçirdiği ana evreleri anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 İçtihat/oluşum döneminin ana özelliklerini sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 İslam hukuk mezheplerini temel görüşleriyle ve ana figür ve kişileriyle ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Mezhep, müftü, kadı gibi İslam hukukunun temel kavram ve aktörlerini ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 İslam hukukunun klasik yapısını betimler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Osmanlı hukukunu klasik İslam hukuk düşüncesiyle karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
7 Modern dönemde İslam hukukunun geçirdiği değişimi analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Hukuk Sistemleri ve İslam hukuku
2 İslam Hukukun oluşum Evreleri
3 Hz. Peygamber Dönemi
4 Sahabe ve Tabiin Dönemi
5 Mezhep Kavramı ve Ekolleşme Süreci
6 İslam Hukuk Ekolleri
7 Hanefi Mezhebi ve Temel Karakteristikleri
8 Mâlikî Mezhebi ve Temel Karakteristikleri
9 Şâfiî Mezhebi Temel Karakteristikleri
10 Hanbelî Mezhebi Temel Karakteristikleri
11 Dört Mezhep Dışındaki Fıkıh Ekollerine Genel Bir Bakış
12 Osmanlı Dönemi İslam hukuku
13 İslam Hukukunda Modernleşme süreci ve Mecelle
14 Mecelle sonrası dönemin karakteristikleri
Kaynaklar
Ders Notu Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi
Ders Kaynakları 1. DİA, ilgili maddeler.
2. Mehmet Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul 2004.
3. Abdülvahhab Hallaf, İlk Dönem İslam Hukuku, İstanbul 2006.
4. Ahmed Hassan, İslam Hukukunun Doğuşu ve Gelişimi, İstanbul, 1999.
5. Şükrü Özen, Mezheplerin Doğuşu ve İctihad Tartışması, İstanbul, 2003.
6. Muhammed Ebu Zehra, Mezhepler Tarihi.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3