Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Dünyası Sosyoloji Araştırmaları ILA 347 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDULLAH İNCE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İslam dünyasını sosyolojik açıdan tahlil etmek.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam dünyası tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, eğitim vb. açılardan tanımlanıp, sosyolojik açıdan tahlil edilmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam dünyasını sosyolojik açıdan tanımlamayı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
2 İslam dünyasının sosyal önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
3 İslam dünyasının kültürel önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
4 İslam ülkelerinin tarihi önemini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
5 İslam dünyasının coğrafi önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
6 İslam dünyasının ekonomik önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
7 İslam dünyasının demografik önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
8 Türkiye ve İslam dünyası ilişkilerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam dünyası nedir?
2 İslam ülkeleri arasındaki ilişkiler.
3 İslam ülkeleri arasındaki ilişkiler.
4 Tarihi bağlar.
5 Kültürel bağlar.
6 Ekonomik bağlar.
7 İslam ülkeleri hükümet şekilleri ve onların politikaları;İslam ülkeleri arasındaki temel ilişkiler.
8 İslam İşbirliği Teşkilatı
9 Nüfus ve eğitim politikalarının sosyolojik tahlili.
10 İslam ülkeleri arasında ekonomik ve kültürel örgütler.
11 Sosyolojik açıdan bazı İslam ülkeleri: Afganistan, Pakistan, İran, Irak, Ürdün, Suudi Arabistan.
12 Sosyolojik açıdan bazı İslam ülkeleri: Cezayir, Mısır, Tunus, Libya,
13 Sosyolojik açıdan bazı İslam ülkeleri: Malezya, Endonezya.
14 Sosyolojik açıdan bazı İslam ülkeleri: Kazakistan, Türkistan, Azarbeycan.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Lapidus, I.M. (1996) Modernizme Geçiş Sürecinde İslam Dünyası, Çev.,İ.S.Üstün, İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları.

Ders Kaynakları

[1] Lapidus, I.M. (1996) Modernizme Geçiş Sürecinde İslam Dünyası, Çev.,İ.S.Üstün, İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları.
[2] Turan, Ö. (2003) Medeniyetlerin Çatıştığı Nokta Ortadoğu, İstanbul: Yenişafak Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
1. Sözlü Sınav 10
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Sözlü Sınav 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3