Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlmî Tefsir ILA 319 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlmî Tefsire ait kavram, konu ve kaynakları incelemek

Dersin İçeriği

İlmî Tefsire ait kavram, konu ve kaynaklar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlmî Tefsir, İlmî Tefsir Usulünün ve Tarihinin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 İlmî Tefsirin mahiyeti ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 İlmî Tefsirin manası, tanımı, tarihi, isimleri ve bölümlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 İlmî Tefsirin tarihî sürecini ve gelişim meselesini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Kuranın her asra hitap ettiğini anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
6 İlmî Tefsir metodu ile ilgili eserleri okur. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsir ve Tevil kelimelerinin tanımı
2 İlmî Tefsirin tanımı
3 İlmî Tefsirin Tarihi
4 İlmî Tefsirin Önemi
5 İlmî Tefsirin Diğer Tefsir Çeşitleri ile Karşılaştırılması
6 Bu Sahada Eser Yazanlar ve Eserleri
7 İlmî Tefsiri kabul etmeyenler ve delilleri
8 İlmî Tefsiri kabul edenler ve delilleri
9 Kuran İlim-Bilim ilişkisi
10 İlmî Tefsirin fayda ve zararları
11 İlmî Tefsir Uygulamaları
12 İlmî Tefsir Uygulamaları
13 İlmî Tefsir Uygulamaları
14 İlmî Tefsir Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

Çelik, Ömer, Kurandan Teknolojik Yansımalar, İstanbul 2009.

Ders Kaynakları


Suyûtî, C., el-İtkân fî Ulûmil-Kurân, Kahire 1985.
Zerkânî, M., Menâhilul-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Kahire ts.
Karacam, İsmail, Sonsuz Mucize Kuran.
Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Ankara 1988.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 3 2 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3