Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arapça Dilbilgisi (Sentaks) ILA 006 9 6 + 0 6 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞÜKRÜ ŞİRİN, Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ, Öğr.Gör. HÜLYA AFACAN, Öğr.Gör. EMEL YILMAZ, Öğr.Gör. BATTAL GAZİ ŞAHAN, Dr.Öğr.Üyesi SEYFETTİN HARUNİ,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Fatma Hayrunnisa Çil, Arş. Gör. Zehra Özli

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Arapça Dil Bilgisi kurallarınının orta seviyede kazandırılması.

Dersin İçeriği

Arapça Dil Bilgisi (Sentaks) konularının ilk ve orta aşaması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arapça kelime çeşitlerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 İsimlerde müenneslik alametlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Müfret-tesniye-cemi kavramlarını ayırt eder. Marife ve nekra kelimeleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Basit isim cümlesini ve basit fiil cümlesini ögelerine ayırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Mefûlün bih kavramını bilir, izafete örnekler verebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Sıfat ve mevsufu arasındaki uyumu fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Murab ve mebni kavramlarını açıklar. Müfred ismin, müsennanın ve cemi müzekker sâlimin irabı hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
8 Cemi müennes sâlimin ve cemi teksirin irabı hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
9 Mebnî fiiller ve murab fiilleri ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
10 İstifham üslûbunu bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
11 İsm-i mevsul ve ism-i işaret kavramlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
12 Haberin önde gelmesi gereken yerleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
13 Haber çeşitlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
14 Mübteda ve haber uyumunu fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Arapça´da kelime çeşitleri, İsmin ve fiilin özellikleri
2 İsimlerde marifelik ve nekralık; müzekker- müennes
3 İsimlerde marifelik ve nekralık; müzekker- müennes
4 İsimlerde müfret-müsenna-cemi yapılışı
5 Basit isim cümlesi; mübteda-haber
6 Basit fiil cümlesi; fiil-fail uyumu, mefulü bih
7 İsimlerin irabı, sıfat ve izafet
8 Fiilerin irabı
9 Muzari fiilin irabı
10 Zamirler
11 İstifham üslubu
12 İsmi işaretler ve ismi mevsuller
13 Haberin özellikleri
14 Haberin öne geçmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

El-Kavâid el-Arabiyye el-Müyessera (3 cilt)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 85
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 100
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Ara Sınav 2 1 2
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6