Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel Kuram Tartışmaları GIT 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BİLGEN AYDIN SEVİM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin görsel kuram konusunda araştırma yapma, tartışma ve yazma becerilerinin geliştirmelerini sağlamaktır. 

Dersin İçeriği

Görsel kuramlar konularında öğrencileri çeşitli görüntü, nesne ve alanlara uygulayabilecekleri eleştirel yaklaşımlarla tanıştırmaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel kuram çalışmalarının ne olduğunu ve nasıl bir araştırma alanı gerektirdiğini açıklar. Anlatım, Sınav ,
2 Görsel kuram çalışmalarının tasarım ve kültürel çalışmalarla ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Yeniden üretim teknolojilerinin gelişmesinin imge üzerindeki etkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Görsel imgenin tüketim kültürü içindeki işlevini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Görsel kuramların tanımlanması
2 Kuram oluşturmaya ilişkin alanyazın taraması
3 Kuram oluşturma araştırma örnekleri
4 Kuram oluşturma araştırma örnekleri
5 Araştırma Stratejisi Olarak Kuram Oluşturma
6 Ara Sınav
7 Veri Toplama Süreci
8 Kuram Oluşturma Süreci
9 Nesnellik ve verilerin analizi
10 Ara Sınav
11 Araştırma örneği oluşturma
12 Araştırma örneği oluşturma
13 Araştırma örneği oluşturma
14 Araştırma örneği oluşturma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Sturken, Marita ve Cartwright, Lisa (2009) Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press.

Aslan, Umut Tümay (2003) "Görsel Olanı Okumak: Eleştirel Görsel Okur-Yazarlık." İletişim Araştırmaları. 1(1): 39-64.

Merleau-Pony, Maurice (2006) Göz ve Tin. İstanbul: Metis.

Crary, Jonathan (2010) Gözlemcinin Teknikleri: On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite. İstanbul: Metis, 2001.

Benjamin, Walter (2002) “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı.” Pasajlar. İstanbul: YKY (50-86).

Berger, John (2011) O Ana Adanmış: John Berger’den Seçme Yazılar. İstanbul: Metis.

Barthes, Roland (2011) Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler. İstanbul: Altıkırkbeş.

Sontag, Susan (2011) Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora. 

Berger, John (2012) Görme Biçimleri. İstanbul: Metis

Mitchell, WJT. (2002) “Showing Seeing: a Critique of Visual Culture.” Journal of Visual Culture 1.2 : 165-181.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim Tasarımı alanında araştırma yapmaya temel olacak kavram, yöntem ve teknikler hakkında bilgi ve beceri kazanır.
2 Sanat ve anlam ilişkisini sorgulayıp, sanatsal ve toplumsal imgeleri ilişkilendirerek çağdaş anlam üretimiyle ilgili sorunlara dair farkındalık kazanır.
3 Değişen iletişim teknolojilerinin yarattığı toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik dönüşümlerinin farkına varıp iletişim teknolojilerinin dünyayı nasıl dönüştürdüğünü kavrar.
4 Görsel İletişim Tasarımı alanında özgün bir proje (film, video, animasyon, grafik ve fotoğraf) tasarlanmasını ve üretilmesini öğrenip, bu tasarım projesini gerçekleştirme ve sunabilme ön yetisi kazanır.
5 Görsel İletişim Tasarımı alanında yeniliklere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır.
6 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Görsel İletişim Tasarımı alanına katkı sağlama becerisini kazanır.
7 Tarihsel gelişimi bağlamında imgenin işlev ve niteliğini öğrenip görmenin zihinsel ve bilişsel bir etkinlik olduğunu kavrar.
8 Görsel iletişim araçlarının evrimini tarihsel bir dizgede yorumlayarak görsel iletişim tekniklerini yaratıcı bir biçimde kullanmayı öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
2. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 22 4 88
Ara Sınav 2 3 6
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6