Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitimde Aile Eğitimi | OEO 302 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Özel Eğitim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet FİDAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin ana amacı öğrencileri aile eğitimi ve danışmanlığı hakkında bilgilendirmektir. Bu dersin amaçları şunlardır: |
Dersin İçeriği | Zihin engelli çocuk ve ailelerinin özellikleri, zihin engelli öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri uyum evreleri, zihin engelli çocukların eğitimine aile katılımının önemi, kuramsal ve yasal dayanakları, yasalarda ailelere getirilen hak ve sorumluluklar, ailelerin zihin engelli öğrencinin eğitim sürecine katılımı, öğrencinin değerlendirilmesi, bireyselleştirilmiş eğitim programının hazırlanmasına ailenin katılımı, ailelere öğretme becerileri kazandırma, 0-3 yaş dönemi zihin engelli çocuklar ve aileleri için bireyselleştirilmiş aile hizmet planı (BAHP) ve ev öğretim programlarının hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aile, aile eğitimi, engelli çocukların aileleri, ailenin eğitim ve özel eğitimdeki rolünü açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Ailenin engele uyum süreci ve bu süreçteki psikolojik destek hizmetlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Aile, okul, çocuk, çevre, toplum ilişkisi; aile-çocuk-okul-öğretmen-aile ilişkisi ve iletişimin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Aile eğitiminin amaçları ve ailenin gereksinimlerinin belirlenmesi konusunda tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Ailelere sunulan hizmetler ve aile katılımı konularını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Aile eğitimi programları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Uygulamalı davranış analizine dayalı aile eğitimi programı hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders programının ve içeriğinin tanıtılması | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Aile, Türk aile yapısı, Aile Eğitimi, Engelli Çocukların Aileleri - Ailenin Eğitim ve Özel Eğitimdeki Rolü - Öğrenciler kendilerine verilen hikayeleri okuyacaklar | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Ailenin Özre Uyum Süreci - Engelli çocuğun tanılanması, - Ailede ilk farkına varış - Ailelerin tepkileri | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Aile, Okul, Çocuk, Çevre, Toplum İlişkisi ve Etkileşim Aile, Çocuk ve Okul İlişkisi | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Öğretmen aile ilişkisi ve iletişimi | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Aile Eğitiminin Amaçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Ailelere sunulan hizmetler - Aile Katılımı - Temel kavramlar - Katılım Türleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Aile Eğitimi Yaklaşımları | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Aile Eğitimi Programları - Ev Merkezli Programlar - Okul Merkezli Programlar - Ev/Okul Merkezli Programlar Uzaktan Öğretim Programları | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Uygulamalı davranış analizine dayalı aile eğitimi oturum süreçlerini planlama, uygulama, kaydetme. | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Çocuklarda davranış değiştirme ve beceri öğretimi uygulamalarına yönelik aile eğitimi programlarının geliştirilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Türkiye´de aile eğitimi çalışmaları | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Dönem sonu sınavı | Kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Cavkaytar, Atilla. (2008). Ailelerle işbirliği. (Coorperation with Parents) Özel Eğitim (Ed. Süleyman Eripek). Özel Eğitim. Eskişehir: Açıköğretim Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programı, Anadolu Üniversitesi Yayınları. Cavkaytar, A. (2005). Özel gereksinimi olan çocuklara özbakım ve ev içi becerilerinin öğretimi: uygulamalı el kitabı: öğretmen, yardımcı öğretmen ve aileler için. (Teaching self-care and domestic skills to children with special needs: applied manual for teacher, teacher aides and family), Ankara: Gündüz Yayıncılık. |
Ders Kaynakları | Cavkaytar, A., Ardıç, A. Özbey, F. Sönmez, M., Özdemir, O. ve Aksoy, V. (2015). Özel eğitimde aile eğitimi ve rehberliği (Parent Training and Guidence on Special Education). (Ed. Atilla Cavkaytar). Ankara: Vize Yayınları. Turnbull, A.P., Turnbull, H.R., Erwin, E.J., Soodak, L.C., & Shogren, K.A. (2011). Aileler, Uzmanlar ve Sıradışılık: Ortaklıklar ve Güven Yoluyla Olumlu Sonuçlar, 6. Baskı. Upper Saddle River, NJ: Pearson. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |