Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim OEO 101 1 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri

İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA,
Dersin Yardımcıları

 

Arş.Gör. DAMLA ALTIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amaçları:

* Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak.

* Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak.

* Kaynaştırma hakkında bilgi kazandırmak.

* Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka veya yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, aile eğitimi, Dünyada ve Türkiye'de bazı özel eğitim uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitimin tanımını yapar ve kapsadığı alan konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
2 Zihinsel yetersizliği olan bireylerin özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 İşitme ve Görme yetersizliği olan bireylerin özellikleri konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Dil ve konuşma bozukluğu olan bireylerin özellikleri konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Otizm Spektrum Bozukuğu olan bireylerin özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Özel eğitim ihtiyacı olan çocuğa sahip ailelerin özelliklerini ve ailelere sunulan hizmetleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
7 Çoklu ve bedensel yetersizliği olan bireylerin özellikleri konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
8 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin özellikleri konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu

* Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi.
* Akçamete, A. G. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim  (Students with special needs in general education schools and special education). (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık. 

Ders Kaynakları

Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L. (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 97
1. Kısa Sınav 1
1. Ödev 1
2. Kısa Sınav 1
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ara Sınav 1 30 30
Kısa Sınav 1 26 26
Ödev 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6