Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cerrahi ve İç Hastalıkları Bilgisi EBE 201 3 4 + 8 8 12
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK AYGİN
Dersi Verenler Doç.Dr. HAVVA SERT, Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, Arş.Gör.Dr. MERYEM PELİN, Arş.Gör. ÖZGE YAMAN, Arş.Gör.Dr. AYŞE ÇELİK YILMAZ, Arş.Gör. AYSEL GÜL,
Dersin Yardımcıları

Yrd.Doç.Dr. Havva SERT

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Cerrahi ve iç hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, cerrahi ve dahiliye hastasındaki sorunları saptayabilme, planlamaya uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak

Dersin İçeriği

Cerrahi ve iç hastalıkları bilgisine ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, cerrahi ve dahiliye hastalarının bakımının yürütülmesi, homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Cerrahi ve iç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
2 Hastada stress yanıtını tanıma ve uygun girişimleri yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
3 Hastada sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinde anormallikleri fark edebilme, uygun tedaviyi yönetebilme, bakım gereksinimlerini yerine getirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
4 Sağlık bakımında biyolojik ve psikolojik kavramları tanımlar, Ağrı, Yatağa bağımlı hastanın ve yaşlı hastanın sorunları ve bakımını tanımlayarak hastaların gereksinimlerini yerine getirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
5 Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
6 Solunum sistemi hastalıkları ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahiptir, cerrahi hastasının tedavi ve bakımını yürütür,sorunları saptayabilmesi, çözüm üretebilmesi ve uygun girişimleri beceriyle uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
7 Kalp ve Damar sistemi hastalıkları ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olması, cerrahi hastasının tedavi ve bakımını yürütebilmesi, sorunları saptayabilmesi, çözüm üretir ve uygun girişimleri beceriyle uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Sınav , Performans Görevi,
8 Kalp ve Damar sistemi hastalıkları ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olması, cerrahi hastasının tedavi ve bakımını yürütebilmesi, sorunları saptayabilmesi, çözüm üretir ve uygun girişimleri beceriyle uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Sınav , Performans Görevi,
9 Endokrin sistem hastalıkları tanımlar, bu hastalıkların dahili ve cerrahi bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
10 Sindirim sistemi hastalıkları ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olması, cerrahi hastasının tedavi ve bakımını yürütebilmesi, sorunları saptayabilmesi, çözüm üretir ve uygun girişimleri beceriyle uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
11 Onkolojik ve kan hastalıklarını tanımlar, bu hastalıkların bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Performans Görevi,
12 Üriner sistem hastalıklarını tanımlar, ürolojik cerrahi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olması, cerrahi hastasının tedavi ve bakımını yürütebilmesi, sorunları saptar, çözüm üretebilmesi ve uygun girişimleri beceriyle uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Sınav , Performans Görevi,
13 Kas iskelet sistemi hastalıklarını tanımlar, dahili ve cerrahi bakımını açıklar, sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Performans Görevi,
14 Nörolojik hastalıkları tanımlar, bu hastalıkların dahili ve cerrahi bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cerrahi ve iç hastalıkları hemşireliğine ilşkin giriş, temel kavramlar
2 Homeostazis, stres yanıt, şoktaki hasta bakımı, yara iyileşmesi ve bakımı
3 Sıvı elektrolit ve asit-baz dengesizliği olan hastanın bakımı
4 Sağlık bakımında biyolojik ve psikolojik kavramlar, Ağrı, Yatağa bağımlı hastanın ve yaşlı hastanın sorunları ve bakımı
5 Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hasta bakımı
6 Solunum sistemi hastalıkları, cerrahisi ve bakımı
7 Kalp ve Damar sistemi hastalıkları, cerrahisi ve bakımı
8 Kalp ve Damar sistemi hastalıkları, cerrahisi ve bakımı
9 Endokrin sistem hastalıkları,cerrahisi ve bakımı
10 Sindirim sistemi hastalıkları, cerrahisi ve bakımı
11 Onkolojik hastalıklar ve kan hastalıklarında bakımı
12 Ürolojik sistem hastalıkları, cerrahisi ve bakımı
13 Kas iskelet sistemi hastalıkları, cerrahisi ve bakımı
14 Nörolojik hastalıklar, cerrahisi ve bakımı
Kaynaklar
Ders Notu

Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Basılmamış Ders Notları

Ders Kaynakları

-Cerrahi Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Mehmet Mihmanlı, Sakarya Üniv. Yayını)
-Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını)
-Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
-Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004.
-Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Sistem Ofset, Ankara, 2005.
-Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007.
-Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
-Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004.
-Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Sistem Ofset, Ankara, 2005.
-Oktay S, Erdogan S, Özcan Ş ve ark. Diyabet Hemşireliği Temel Bilgiler, Ed.S.Erdoğan, Yüce Yayınevi, İstanbul, 2002.
-Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007.
-Özcan Ş. Diyabetes Mellituslu Hastanın Yönetimi ve Hemşirelik, Ed.M.Yenigün, İstanbul, 2001.
-Guyton AC. Guyton Tıbbi Fizyoloji . Çavuşoğlu H, Yeğen BÇ (Çev eds). Nobel Tıp Kitavbevl, İstanbul, 2007.
-Andreoli TE, Carpenter CJ. Cecil Essentials of Medicine Türkçe. Mıstık S (Çev ed). Nobel tıp Kitabevi, İstanbul, 2008.

-Cerrahi Hemşireliği 1-2 (Ed. Güler Aksoy, Nevin Kanan, Neriman Akyolcu  Nobel Tıp Kitapevi) 2019

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir.
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 30 30
Kısa Sınav 2 30 60
Performans Görevi (Uygulama) 1 40 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 298
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 11,92
Dersin AKTS Kredisi 12