Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Meslek Etiği SHE 302 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEKİYE TURAN
Dersi Verenler Doç.Dr. ZEKİYE TURAN,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerimizin Hemşirelik/Ebelik tarihini, deontolojisini, meslekleşme sürecini bilmesi, etik ilkeleri benimsemesi, meslekte çağdaş rollerin, eski- yeni yasal düzenlemelerin ve yönetmeliklerin öğrenilmesi için yetiştirmek

Dersin İçeriği

Meslek tarihi, deontolojisi, meslekleşmesi, etik ilkeler, meslekteki çağdaş roller, eski-yeni yasal düzenlemeler ve yönetmelikler hakkında teorik bilgilerin ve vaka örneklerinin ders ortamında kazandırılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve meslek hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
2 Mesleğin sosyolojik özellikleri, deontolojisi ve hemşirelikte/ebelikte etik hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve etik sorunlara çözüm üretebilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 Hemşire/Ebenin yerine getirmesi beklenilen çağdaş rol ve sorumlulukları benimser Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Mesleğin yasal yönlerini, eski ve yeni yasal değişiklikleri takip eder özümser, öneriler getirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Hemşire ve ebeler kendi hakları, insan hakları ve hasta hakları konusunda yeterli bilgi ile donatılır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Hemşirelik ve Ebeliğin Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel gelişim sürecini, bu sürece katkısı olan lider kişi ve olayları bilir, dinlerin bu süreçteki etkilerini yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
7 Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşları, amaç ve hedeflerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
8 Mesleki değerleri bilir,korur.değer çatışmalarında bilgi ve becerisi ve profesyonel yönüyle hasta yararına karar verir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Meslek Tanımı ve Meslekleşme Kriterleri Literatür Taraması
2 Meslek Tarihi ve Felsefesi Literatür Taraması
3 Etik, Ahlak, Hukuk ve Meslek Etiği Literatür Taraması
4 Mesleki Haklar, Sorumluluklar ve Meslek Örgütleri Literatür Taraması
5 Mesleki Etik İlkeler Literatür Taraması
6 Değerler, Mesleki Erdemler ve Yaşanan Problemler Literatür Taraması
7 İnsan Hakları ve Bu Bağlamda Mesleki Sorumluluklar Literatür Taraması
8 Hasta Hakları ve Bu Bağlamda Mesleki Sorumluluklar Literatür Taraması
9 Araştırma Etiği Literatür Taraması
10 Ebelik /Hemşirelik Uygulamalarında Yaşanan Etik Problemler Literatür Taraması
11 Ebelik /Hemşirelik Uygulamalarında Yaşanan Etik Problemler Literatür Taraması
12 Etik Vaka Tartışmaları Literatür Taraması
13 Etik Vaka Tartışmaları Literatür Taraması
14 Ödev Tartışmaları -
Kaynaklar
Ders Notu

Basılmamış ders notları

Ders Kaynakları

1. Veatch, R. W.(2010). Biyoetiğin temelleri. (T. Güven, Çev.), (2. Basım). İstanbul: AND Danışmanlık ve Yayıncılık.

2.Terakye, G., Ocakçı A.F. (2013). Etik konulardan seçmeler. 1. bs. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.

3. Burkhardt, M. A., & Nathaniel, A.K. (2013). Çağdaş hemşirelikte etik.(Çev Edt. Alpar Ş.E., Bahçecik N., Karabacak Ü.) İstanbul Tıp Kitabevi.

4.Illysa R. Foster - Jon Lasser - Jones & Bartlett (2015). Ebelik Uygulamalarında Profesyonel Etik. (Çev Edt. Ersoy, N., Özcan, M. ve Ergin, A.) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

5. Sert, G. (2012). Vakalarla Türkiye'de üreme hakları. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.

6. Sert, G. (2004). Hasta Hakları Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yayınları. İstanbul.

7. Sağlık Bakanlığı Personeli İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik (22 Mayıs 2014-Resmi Gazete- Sayı: 29007)

8. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (19 Nisan 2011 -Resmi Gazete- Sayı: 27910)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3