Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye´Nin Anayasa Düzeni SBK 370 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.İlknur Rabia Türkölmez

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk anayasacılığının tarihsel gelişimi, 1982 Anayasasının yapılışı ve genel özellikleri; 1982 Anayasası ile kurulan yasama yürütme ve yargı organlarının işleyişi ve temel hak ve özgürlükler hakkında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları; 1961 Anayasası hakkında tanıtıcı bilgiler verildikten sonra 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi, belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ile yargı organının genel esaslarına değinilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 1982 Anayasasının yapılışını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 1982 Anayasasının hangi yönleriyle katı anayasa olduğunu tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 1982 Anayasasında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerini sayar ve kısaca açıklamalar getirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırmasını yapar ve örneklerle gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 1982 Anayasasına göre hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması ve durdurulması hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 1982 Anayasasına göre anayasa değişiklikleriyle ilgili süreçleri çeşitli açılardan analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
10 1982 Anayasasına göre yasama dokunulmazlığıyla yasama sorumsuzluğu arasındaki farkı bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
11 TBMM?nin görev ve yetkilerini sayar ve bunlar hakkında kısaca açıklamalarda bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
12 1982 Anayasasına göre Anayasallık denetiminin kim tarafından ve hangi yollarla yapıldığını örneklerle gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı-Türk anayasacılık hareketleri ile batı anayasacılık hareketlerinin karşılaştırılması. Yazılı anayasa öncesi anayasacılık hareketleri (Senedi ittifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları) Gözler, Kemal (2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay.,Bursa,s. 1-20,Teziç, Erdoğan (1998), Anayasa Hukuku (Genel Esaslar) Beta Yay.,s.1-50, Kaboğlu, İbrahim, Özden (2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay.İst 2006,s.1-18
2 1876 Kanuni Esasisi ve 1909 Değişiklikleri ve 1921, 1924 ve 1961 Anayasaları Gözler, 2008: 21-33.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Teziç, 1998: 134-146.Kaboğlu, 2006: 2-20.
3 1982 Anayasası?nın Oluşumu ve Genel Özellikleri Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997. Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171, Kaboğlu, 2006, 21-33.
4 1982 Anayasası?na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (1) Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377.
5 1982 Anayasası?na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (2) Gözler, 2008: 64-78.Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93.
6 1982 Anayasası?nda Temel Hakların Sınırlandırılması ve Durdurulması Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159. Erdoğan, 2006: 27-28.
7 1982 Anayasası?nda Yasama organı, nitelikleri, kompozisyonu Gözler, 2008: 90-120. Teziç, 1998: 121-133. Kaboğlu, 2006: 137-159. Erdoğan, 2006: 27-28.
8 1982 Anayasası?nda Yasama Organının görev ve yetkileri Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130.
9 ARASINAV
10 1982 Anayasası?nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri, yürütmenin işlemleri ve olağanüstü yönetim usulleri Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186 Kaboğlu, 2006: 163-201.
11 1982 Anayasası?nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201.
12 1982 Anayasası?nda Yargı Organı?nın anayasal ilkeleri ve Yüksek Mahkemeler Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344.
13 1982 Anayasası?na göre Anayasa Mahkemesi?nin yapısı görev ve yetkileri Gözler, 2008: 217-230 Kaboğlu, 2006: 207-237.
14 1982 Anayasası?na göre Türk Anayasa Yargısının İşleyişi Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262.
Kaynaklar
Ders Notu

1- Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza yay., Konya 2007.
2- Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku, Ekin Kitabevi, Bursa 2008.
3- Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku , Yetkin Yay., İstanbul 2006.
4- Hasan Tunç- Faruk Bilir, Anayasa Hukuku, Gazi Kitabevi, Ankara 2005.
5- Necmi Yüzbaşıoğlu ve Bülent Tanör, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, YKY Yay., İstanbul 2007.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme
3 Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma X
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma
5 Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma.
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 4 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5