Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Çalışma İlişkileri CEK 254 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Endüstri İlişkileri dersinin başarılmış olması
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EKREM ERDOĞAN
Dersi Verenler Prof.Dr. EKREM ERDOĞAN,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör.Cihan Durmuşkaya
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı, genel olarak işgücünün durumu, çalışma koşulları, sendikalaşma, toplu pazarlık ve son yıllardaki ABdeki gelişmeler ışığında, dünyada ve Türkiyede KOBİlerin durumunu belirleyebilmektir
Dersin İçeriği KOBİlerin kavramsal çerçevesi ve sosyo-ekonomik önemleri; Endüstri ilişkileri ile ilgili sorunlar, istihdam, çalışma koşulları ve İKY; ABde KOBİ politikaları ve Türkiyeye etkisi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 KOBİlerin sosyo-ekonomik yeri ve önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Genel olarak KOBİlerde endüstri ilişkileri ile ilgili sorunları anlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 KOBİlerde işgücü ve istihdamın niteliğini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 KOBİlerde çalışanların katılımını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 AB ve Türkiye´deki KOBİ politikalarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: KOBİ Kavramı
2 KOBİlerin Sosyo-ekonomik Alandaki Yeri ve Önemi
3 Genel olarak KOBİlerde Endüstri İlişkileri İle İlgili Sorunlar
4 KOBİlerde istihdam türleri
5 Türkiye’de KOBİ’leri temsil eden kurumlar
6 KOBİlerde Sendikalaşma
7 KOBİlerde Toplu Pazarlık
8 Ara Sınav
9 KOBİ’lerde işyeri seviyesi katılım yöntemleri
10 Sosyal diyalog
11 KOBİ’lerde İKY
12 KOBİ’lere yönelik politikalar
13 KOBİ’lere yönelik saha araştırmasının sonuçları
14 Tartışma ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu ÖZDEMİR, Sülayman, Ersöz, H. Y. ve İ. Sarıoğlu (2006), İşsizlik Sorununun Çözümünde KOBİlerin Desteklenmesi, İTO Yay., İstanbul
MAYSON S. ve R. BARRETT (2006), The Science and Practice of HRM in Small Firms, Human Resource Management Review, Volume 16, Issue 4, 447-455
Demirel, Y. ve Ş. Uslu (2002) KOBİlerde Çalışanların Sorunları Üzerine Bir Araştırma Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12, 173-184s
AYKAÇ, Mustafa; Z. Parlak ve S. Özdemir (2008), Küreselleşme Sürecinde Rekabet Gücünün Arttırılması ve Türkiyede KOBİler, İTO yay. No: 2008:24, İstanbul.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme X
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme X
3 Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma X
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma
5 Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma.
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 10
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 70
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5