Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Siyasal Düşünceler SBK 206 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Ön Koşul Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK
Dersi Verenler Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ensar Kıvrak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders öğrenciye daha önceki dönemlerde üretilmiş siyasal düşüncenin ışığınıda 20. yüzyılda üretilmiş olan siyasal düşünceyi vermek ve der ayrıca çağdaş siyasal düşünce-çağdaş siyasal ideolojiler arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı hedeflemektedir

Dersin İçeriği

Liberalizm ve türleri, sosyal demokrasi ve dönüşümü, muhafazakarlık ve yeni muhafazakarlık, demokrasi-kapitalizm ilişkisi, Rawls, Hayek ve Nozick

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 20. yüzyıldan önce üretilmiş siyasal düşüncenin çağdaş siyasal düşünceyi önemli oranda etkilediğinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Genel olarak sosyal bilimlerde tarihsel bir kesintinin değil bir sürekliliğin esas olduğunun farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Geçmişte üretilen siyasal düşüncenin 20. yüzyılda ortaya çıkmış olan siyasal ideolojilere kaynaklık ettiğini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Özellikle söz konusu siyasal ideolojiler arasındaki farkları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Liberalim içerisindeki gerilim noktalarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Her bir siyasal ideolojinin toplumsal gerçekliğin farklı alanlarına ilişkin tasavvurlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Siyaset bilimi, siyaset felsefesi ve siyasal düşünce tarihi: Benzerlikler ve farklılıklar Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.1-22.
2 Liberalizm ve liberal demokrasi Heywood, A. (2007) Siyasi İdeolojiler, Adres Yayınları, Ankara. ss.31-84.
3 Sosyalizm ve sosyal demokrasi Heywood, A. (2007) Siyasi İdeolojiler, Adres Yayınları, Ankara. ss.131-190
4 Muhafazakarlık ve yeni muhafazakarlık Heywood, A. (2007) Siyasi İdeolojiler, Adres Yayınları, Ankara. ss.84-129.
5 Demokrasi-kapitalist gelişme ilişkisi Yılmaz, A.(2003), Çağdaş Siyasi Akımlar, Vadi, Ankara, ss.179-190.
6 Yeni demokrasi modeli arayışları Yılmaz, A.(2003), Çağdaş Siyasi Akımlar, Vadi, Ankara
7 Radikal demokrasi Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.191-196.
8 Toplulukçu düşünce Yılmaz, A.(2003), Çağdaş Siyasi Akımlar, Vadi, Ankara,
9 ARASINAV
10 Hayek .Aktaş, S.2001), Hayekin Hukuk ve Adalet Teorisi, Liberte, Ankara, ss.9-83.
11 Rawls 1 Arnhart, Larry (2004), Siyasi Düşünce Tarihi Platodan Rawlsa, Adres Yayınları, Ankara, 393-422.
12 Rawls 2 Arnhart, Larry (2004), Siyasi Düşünce Tarihi Platodan Rawlsa, Adres Yayınları, Ankara, 393-422.
13 Nozick Borovallı, M.(2000I, içinde R. Nozick, Anarşi Devlet ve Ütopya, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss.9-18.
14 Arendt Mümtazer Türköne (Editör)(2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.357-358.
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak X
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma X
11 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak X
13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 90
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 3 3 9
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5