Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Demokrasi Kuramları | SBK 414 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Onur TÜRKÖLMEZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihsel süreç içerisinde demokrasi konusunda ortaya atılmış olan belli başlı teorileri eleştirel bir bakış açısıyla ele almak bu dersin temel hedefidir. |
Dersin İçeriği | Bu derste belli başlı demokrasi kuramları ele alınacaktır. Derste ağırlıklı olarak “modern” demokrasi kuramları ele alınmakla birlikte; modern demokrasi kuramlarının zeminini teşkil eden öncü (eski) demokrasi kuramlarına da yer verilmektedir. Modern kuramlarla öncü kuramlar arasındaki ilişki, modern kuramlar arasındaki karşılaştırmalar ve günümüz demokrasilerinin ne kadar demokratik olduğu sorusunun cevabı da dersin kapsamı dâhilindedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Demokrasinin temel ilkelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Demokrasinin temel niteliklerinin açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Belli başlı demokrasi teorileri (öncü teoriler dâhil) hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Demokrasi teorilerine karşılaştırıp eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Öncü (eski) demokrasi kuramlarının başlıcalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Öncü demokrasi kuramlarının karakteristik özelliklerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
7 | Öncü demokrasi kuramlarını kategorize edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
8 | Modern demokrasi kuramlarının başlıcalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
9 | Modern demokrasi kuramlarının karakteristik özelliklerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
10 | Modern demokrasi kuramlarını kategorize edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
11 | ) Modern demokrasi kuramları ile öncü demokrasi kuramları arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
12 | Demokrasinin temel ilkeleri ve nitelikleri bağlamında öncü demokrasi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
13 | Demokrasinin temel ilkeleri ve nitelikleri bağlamında modern demokrasi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
14 | Temsili liberal demokrasiye eleştirel (sorgulayıcı) bir şekilde yaklaşır ve | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
15 | Demokrasi konusundaki güncel tartışmalar ve başlıca eserler hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ait temel kavramların analizi | Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 13-34. |
2 | Genel olarak demokrasi (Temel ilkeler ve nitelikler) | Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 166-177. |
3 | Demokrasiye ait öncü öğretiler: “İyi Devlet Yönetimi Öğretisi”, “Ilımlı Demokrasi Öğretisi ve “Radikal Halk Egemenliği Öğretisi | Schmidt, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 21- 77. |
4 | Demokrasiye ait öncü öğretiler: De Tocqueville ve “Özgürlük ve Eşitlik Arasında Amaç Çatışması”, “Liberal Temsili Demokrasi Kuramı ve “Devrimci Doğrudan Demokrasi Öğretisi | SCHMİDT, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 77- 113 |
5 | Korumacı Demokrasi ve Gelişmeci Demokrasi yaklaşımlardan hareketle demokrasiye ait öncü öğretilerin tekrarı ve değerlendirilmesi | Türköne, Mümtaz’Er (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 194-199 |
6 | Modern Demokrasi Kuramları:Liberal Demokrasi | Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 116-118. |
7 | Modern Demokrasi Kuramları:Halk Demokrasisi | Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 118-120 |
8 | Modern Demokrasi Kuramları:Sosyal Demokrasi | Yılmaz, Aytekin (2003) Çağdaş Siyasal Akımlar, Vadi Yayınları, Ankara,, ss. 57-87. |
9 | ARASINAV | |
10 | Modern Demokrasi Kuramları:Seçkinci Demokrasi-Ekonomik Demokrasi | Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 116-118. |
11 | Modern Demokrasi Kuramları:Çoğulcu Demokrasi | Schmidt, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 116- 128 Türköne, Mümtaz’Er (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 203-204 |
12 | Modern Demokrasi Kuramları:Katılımcı Demokrasi | Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 191-193. |
13 | Modern Demokrasi Kuramları:Radikal Demokrasi | Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 121. |
14 | Demokrasiler ne kadar demokratiktir? Demokratik devlet yönetiminin ölçümü. | Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 177-184. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Dahl, Robert A. (2001), Demokrasi Üstüne, İstanbul: Phoenix. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X | |||||
13 | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 21 | 21 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |