Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntemleri SBK 401 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. ÖMER FARUK KÖKTAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. HAMZA AL, Doç.Dr. OSAMA AMOUR,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. İlknur Rabia Sırakaya
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Bilgi, bilim, bilimsel bilgi hakkında bilgi vererek sosyal bilim yaklaşımlarını anlamak, öğrencilere sosyal bilimlerde nicel ve nitel araştırma yöntemlerini açıklayarak bu yöntemlere dayanan bir araştırma tasarımı yapabilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği Bilgi, bilgi türleri, bilim, bilim felsefesi, bilime pozitivist ve pozitivist ötesi yaklaşımlar, bilimsel araştırmanın aşamaları, nicel ve nitel araştırma teknikleri, araştırmanın kısımları, yazım kuralları, metin aktarmaları, kaynak gösterme yöntemleri, kaynakçanın düzenlenmesi, bilimde etik kurallar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgi türlerini tanır, bilime eleştirel yaklaşır ve eleştirel olarak sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Bilime yönelik farklı yaklaşımları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Sosyal bilimlerde nicel ve nitel araştırma yöntemlerini bilir ve kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Kaynaklardan doğru yararlanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Kaynaklardan doğru alıntı yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Şekil şartlarına uygun tezler ve ödevler hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Bilimsel etik ilke ve kurallarını öğrenir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgi, bilgi türleri, bilim ve bilim felsefesi
2 Pozitivist, yorumsayıcı ve eleştirel sosyal bilim yaklaşımları
3 Bilimsel araştırmalarda etik
4 Kuram, ideoloji, araştırma, hipotez, değişken, geçerlilik ve güvenirlilik kavramları
5 Bilimsel araştırmanın aşamaları ve türleri
6 Eleştirel literatür taraması
7 Nicel araştırma yöntemleri
8 Ara Sınav
9 Nitel araştırma yöntemleri
10 Araştırma tasarımı, konu seçimi
11 Araştırma bölümlerini oluşturma, giriş ve sonuç
12 Kaynak gösterme (Atıf yapma) yöntemleri ve uygulanması
13 Araştırma raporunun yazılması
14 Kaynakçanın düzenlenmesi ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Tekeli, Sevim, E. Kahya, M. Dosay, R. Demir, H. Topdemir, Y. Unat (1997), Bilim Tarihi, Doruk yayınları, Ankara.
Türkdoğan, Orhan (2003), Bilimsel Araştırma Metodolojisi, Timaş Yayınları.
Al, Hamza, Araştırma Yöntemleri.
Ders Kaynakları Çüçen, A. Kadir (2003), Felsefeye Giriş, 3. Baskı, Asa, Bursa.
Bulutay, Tuncer (1986), Bilimin Niteliği Üzerine Denemeler Evrim ve Quantum Kuramları, Mülkiyeliler Birliği Yayınları.
Feyerabend, Paul (1991), Akla Veda, Ayrıntı Yayınları.
Kuhn, Thomas (1995), Bilimsel Devrimlerin Yapısı, 4. Baskı, Çev. Nilüfer Kuyaş, Alan Yayıncılık, İstanbul.
Lakatos, Imre (1992), “Yanlışlama ve Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi”.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak X
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma X
11 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak X
13 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 15
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 55
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 12 12
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5