Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Medeniyeti ve Kurumları DAO 251 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam medeniyetinin oluşum ve gelişim sürecini, özelliklerini ve diğer medeniyetlere katkılarını incelemek
Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kültür ve medeniyet kavramlarını tanımlar. Anlatım, Sınav ,
2 Tarihte var olan medeniyetlerin isimlerini ve bölgelerini bilir ve sıralar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav ,
3 Medeniyetin temel unsurlarını bilir ve tanımlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav ,
4 İslam medeniyetinin maddi ve manevi eserlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Medeniyetler arası etkileşimleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
6 İslam medeniyetini etkileyen temel unsurları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
7 İslam medeniyetinin bilim ve sanat alanında örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
8 İslam medeniyetinin mimari alanında örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
9 İslam medeniyetinin diğer medeniyetlere olan katkısını örnekleriyle anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
10 İslam medeniyetinin yeniden inşasını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
11 Medeniyetlerin doğuş ve çöküş nedenlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Medeniyeti Tarihine Giriş
2 İslam Medeniyetinin Kaynakları
3 İslam Medeniyetinin Aşamaları ve Temel Özellikleri
4 İslam Medeniyetinin Manevi Dinamikleri
5 İslam Medeniyetinde Eğitim-Öğretim
6 İslam Medeniyetinde Dini İlimler
7 Tercüme Faaliyetleri
8 Tercüme Faaliyetlerinin İslam Medeniyetine Tesirleri
9 Müspet Bilimler
10 Sanat ve Mimari
11 İslam Medeniyetinde İdari Yapı
12 İslam Medeniyetinde Sosyal Hayat
13 İslam Medeniyeti ve Türkler
14 İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlere Etkileri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Sarıçam, İbrahim (2007): İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara.
Ders Kaynakları [2] Baltacı, Cahit (2005): İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul: İFAV Yayınları.
[3] Barthold, W. (1973): İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
[4] Mez, A. (2000): Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti, İstanbul: İnsan Yayınları.
[5] İslam Tarihi: Kültür ve Medeniyeti (1997): İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar.
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. X
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. X
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır.
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. X
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. X
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 3 6 18
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 91
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,64
Dersin AKTS Kredisi 4