Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Felsefeye Giriş DAO 209 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri Yoktur.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN AYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Felsefi düşüncenin özelliklerini, temel felsefe disiplinleri bağlamında anahtar kavram ve temel sorunları analiz yeteneği kazandırarak kavratmak.
Dersin İçeriği Felsefenin tanımı, felsefi düşüncenin özellikleri. Bilgi Felsefesi, Varlık Felsefesi, Siyaset Felsefesi, Ahlak Felsefesi, Sanat Felsefesi, Din Felsefesi, Eğitim Felsefesinin konuları, temel kavramları ve problemleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Felsefi düşüncenin temel özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Felsefenin temel disiplinlerini ilgi alanları üzerinden sınıflar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Temel felsefe disiplinlerinin anahtar kavramlarını tanımlar ve analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Temel felsefe disiplinlerinde ele alınan ana problemleri, bu problemlerin kaynağını göstererek açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Farklı felsefi yaklaşımları mukayese eder ve bu farklılıkların kaynağını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Felsefenin tanımı: Farklı felsefe tanımları, eleştirel bir düşünce olarak felsefe. Felsefi düşüncenin yapısal özellikleri. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
2 Temel felsefe disiplinleri. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
3 Bilgi Felsefesi: Bilginin tanımı, bilgiye ulaşmanın yolları, bilgi türleri, bilgi kuramı. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
4 Bilginin imkanı, bilginin doğruluğu, bilginin kaynağı. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
5 Bilim Felsefesi: Bilimin tanımı, bilimlerin temel sınıflandırması, bilimsel bilginin oluşum süreçleri. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
6 Felsefenin konusu olarak bilim, analitik ve sentetik önerme, doğrulanabilirlik ve yanlışlaşabilirlik ölçütleri, anlama ve açıklama kavramları, bilim ve etik. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
7 Felsefenin konusu olarak bilim, analitik ve sentetik önerme, doğrulanabilirlik ve yanlışlaşabilirlik ölçütleri, anlama ve açıklama kavramları, bilim ve etik. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
8 Varlık Felsefesi: Varlık kavramı, varlık türleri, varlığa bilimsel ve felsefi bakış arasındaki farklar, varlığın niteliği, metafizik, varlık ve değişim, varlık ve amaçlılık. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
9 Ahlak Felsefesi: Ahlakın tanımı, ahlak ve etik, erdem, özgürlük, ahlaki eylemin unsurları, ahlaki değerlerin oluşumu, ahlak ve evrensellik, bazı uygulamalı etik problemleri. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
10 Sanat Felsefesi: Estetiğin bölümleri ve temel kavramları, sanat felsefesi, sanat kuramları, sanatta güzellik problemi, sanatta güzel ve iyi. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
11 Siyaset Felsefesi: Siyaset felsefesinin konusu ve temel kavramları, iktidarın kaynağı, birey ve devlet, ideal düzen sorunu ve siyaset ütopyaları. [1],[2],[3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
12 Din Felsefesi: Din Felsefesinin konusu, Din Felsefesi ve Teoloji, Din Felsefesinin temel kavramları, problemleri, Din-Felsefe-İnsan ilişkileri, din-akıl ilişkisi, tanrının varlığına dair felsefi yaklaşımlar. [1], [2], [3] numaralı kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
13 Eğitim Felsefesi: Eğitim Felsefesi ve Eğitim Bilimleri, Eğitim Felsefesinin diğer felsefe dalları arasındaki ilişkiler, Eğitim Felsefesine yönelik klasik yaklaşımlar. [2] numaralı kaynaktan ilgili bölüm okunacak.
14 Eğitim Felsefesinin temel kavram ve problemleri; Eğitim, Ahlak ve Din ilişkileri, çağdaş eğitim kuramları [2] numaralı kaynaktan ilgili bölüm okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu [1] Cevizci, Ahmet, Felsefeye Giriş, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2010
Ders Kaynakları [2] Arslan, Ahmet, Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, Ankara 1994
[3] Çüçen, A. Kadir, Asa Kitabevi, Bursa 1999
[4] Cevizci, Ahmet, Felsefe, Sentez Yayıncılık, İstanbul 2008
[6] John Herman Randal, Justus Buchler, Felsefeye Giriş, Terc. Ahmet Arslan, Ege Üniversitesi Matbaası, İzmir 1982
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. X
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. X
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. X
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. X
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 83
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,32
Dersin AKTS Kredisi 3