Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur'an-I Kerim II ILA 352 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI
Dersi Verenler Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz edebilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tedvir tarzında okuyabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Sekte, vakıf ve ra harfinin okunuşu gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Yasin Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Mülk ve Nebe Sûrelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Namaz duaları (Sübhaneke-Kunut), namaz Sûrelerini (Nâs-Duha), Bakara Sûresi 255; 285-286. ayetlerini, Haşr Sûresi 21-24. ayetlerini ezberden tedvir tarzında sunabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yâsîn Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (1. sayfa) Feri harflerin telaffuzu.
2 Yüzünden Okuma (9. cüz). Harflerin sıfatları.
3 Yâsîn Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (2. sayfa). Zamir.
4 Yüzünden okuma (10. cüz). Yâsîn Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (3. sayfa). Ra harfinin özellikleri ve okunuş kuralları.
5 Yâsîn Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (4. sayfa). Kur´an okuma şekilleri.
6 Yâsîn Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (5. sayfa). Lafza-i Celal'in özellikleri ve okunuş kuralları.
7 Yüzünden okuma (11. cüz). Yâsîn Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (6. sayfa). Sekte ve ha-i sekte konuları.
8 Yüzünden okuma (12. cüz). Mülk Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (1. sayfa). idğam ve çeşitleri.
9 Mülk Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (2. sayfa). Vakfın kısımları.
10 Yüzünden okuma (13. cüz). Dudak talimi.
11 Kuran-ı Kerim okuma adabı.
12 Nebe Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (1. sayfa). Tecvid incelemeleri.
13 Yüzünden okuma (14. cüz). Nebe Sûresinin tahkik tarzında tilaveti (2. sayfa). Tecvid incelemeleri.
14 Yüzünden okuma (15. cüz). Tecvid incelemeleri.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dağdeviren, A. (2009): Kuran Okuma Sanatı Tecvid. İstanbul: Işık Akademi Yayınları.

Ders Kaynakları

[[2] Ğavsânî, Y. A. (1996). İlmü-Tecvid. Dimeşk.
[3] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü-Kavli-Müfîd fî İlmi-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4