Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern ve Postmodern Edebiyat ve Anlatım Teknikler ADE 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CÜNEYT ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Dudu UYSAL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Modernist ve post-modernist yazın kavramlarını tanımlamaya yönelik verileri ortaya
koymak ve başat özellikleriyle bunların anlatım tekniklerini incelemek.
Dersin İçeriği Bu derste, künyesi verilen kaynak kitaplar aracılığıyla aşağıdaki konular öğrenciyle birlikte
analiz edilecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modernite/modernizm, postmodernite/postmodernizm kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
2 Modernist ve postmodernist yazın arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları saptar ve tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 Yazında modernizmi ve postmodernizmi karşılaştırarak anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
4 Modernist ve postmodernist yazın kuramları ve eleştiri yöntemleri hakkında inceleme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Elde ettikleri verileri sözlü olarak sunarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
6 Modern ve postmodern metinleri analiz ederler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derste işlenecek kitapların listesi verilir, kavramlara ilişkin genel
2 Modernite ve postmodernite kavramları farklı disiplinler
3 Modernizm ve postmodernizm kavramları açımlanır.
4 Modernist yazın ve anlatım teknikleri hakkında bilgiler sunulur.
5 Postmodernist yazına ve anlatım tekniklerine ilişkin bilgiler
6 Modernist ve postmodernist yazın kavramlarına ilişkin veriler
7 Yıldız Ecevit ‘in kitabı incelenir. Öğrenciler sunum yapar.
8 Yıldız Ecevit ‘in kitabı incelenir. Öğrenciler sunum yapar.
9 Arthur Schnitzler’in “Der Andere” ve Patrick Süskind’in “Der Zwang zur Tiefe” adlı metinleri incelenir.
10 Sınav
11 Patrick Süskind’in Das Parfum adlı romanındaki postmodern romanı incelenir.
12 Tüm konular özetlenir. Öğrenciler sunum yapar.
13 Tüm konular özetlenir. Öğrenciler sunum yapar.
14 Sınav
Kaynaklar
Ders Notu Ecevit, Yıldız; Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yay., İstanbul, 2001.
Parla, Jale;Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yay., İstanbul, 2000.
Doltaş, Dilek; Postmodernizm: Tartışmalar ve Uygulamalar, Telos Yay., İstanbul, 1999.
Kızıler, Funda; Moderniteden Postmoderniteye Kavramsal Bir Yolculuk, Salkımsöğüt Yay.,
Konya, 2003.
Sarup, Madan; Post-yapısalcılık ve Postmodernizm, çev. B. Güçlü, Ark Yay., Ankara, 1997.
Schneider, Norbert; Geschichte der Aesthetik von der Aufklaerung bis zur Postmoderne,
Reclam Ver. (Nr. 9457), Stuttgart, 1997.
Rosenau, Pauline M.; Post-modernizm ve Toplum Bilimleri, çev. T. Birkan, Ark Yay.,
Ankara, 1998.
Ders Kaynakları Şaylan, Gencay; Postmodernizm, İmge Yay., Ankara, 1999.
Welsch, Wolfgang; Unsere Postmoderne Moderne, 6. baskı, Akademie Ver., Berlin, 2002.
Modernizmin Serüveni, yay. haz. Enis Batur, YKY, İstanbul, 1998, s. 224-229.
Harvey David, Postmodenliğin Durumu, çev. S. Sarman, Metis Yay., İstanbul, 1997.
Jürgen, Petersen; Der Deutsche Roman Der Moderne, Metzler Ver., Stuttgart, 1991.
Bakhtin, Mikhail; Karnavaldan Romana, çev. C. Soydemir, Ayrıntı Yay., İstanbul, 2001.
Best, S.-Kellner, D.; Postmodern Teori, çev. M. Küçük, Ayrıntı Yay., İstanbul, 1998.
Eco, Umberto; Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, çev. K. Atakay, Can Yay., İstanbul, 1996.
Roman oder Leben, hrsg. von Uwe Wittstock, Reclam Ver. (Nr. 1516), Leipzig, 1994
Jameson, Fredric; Postmodernizm, çev. N. Plümer, YKY, İstanbul, 1994.
Lyotard, Jean F. ; Postmodern Durum, çev. A. Çiğdem, Ara Yay., İstanbul, 1990.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak X
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6