Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Televizyon Çalışmaları CUL 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Global televizyon yayıncılığını analiz edebilmek için gerekli teorik kavramları (program formatları ve türler, teknolojik dönüşümler, üretim iktisadı, yayıncılık düzenlemeleri, izlerkitle ve tüketim) kullanarak kültürel anlamını kavrayabilmek, oluşturduğu estetiği, ürettiği kültürel metinlerin nasıl irdelenebileceğini öğrenmek. Türkiye özelinde, Cumhuriyetin kurulmasından itibaren radyo yayıncılığıyla başlayan, 1960’lı yıllarda TRT’nin kurulmasıyla yeni bir kurumsallık kazanan, siyah-beyaz ve renkli televizyon yayımcılığı ve uzun yıllar süren yayıncılık tekelinini 1990’larda kaldırılmasıyla yeniden tarif bulan tarihsel gelişimi içinde incelemek. Global bir teknolojinin siyasal ve iktisadi dinamiklerle, Türkiye de dahil, nasıl öteki toplumlarda yerelleştiğini analiz etmek, üretmeye çalıştığı hayat tarzını kültürel metinler yoluyla yorumlamak, kültürel çalışmalar disiplini ile ilişkilendirmek.

Dersin İçeriği

Televizyon yayıncılığının global ve yerel tarihi, televizyon çalışmaları kuramları, televizyon ve toplumsal değişim, Erken Cumhuriyet döneminden itibaren kültür siyasetleri tarihi, Türkiye popüler kültür tarihi konularını içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 İkinci Dünya Savaşı ertesinden itibaren, habercilikten eğlenceye yönelen anaakım yayıncılığının dönüşümünü çözümlemek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Program formatları ve türlerini sınıflandırdıktan sonra anaakım ve tematik kanalları ayırabilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Televizyon yayıncılığının yerel ve global özelliklerini kavrayabilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 “Televizyon kültürleri” kavramını “televizyon çalışmaları” perspektifinden analiz edebilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Türkiye’deki radyo ve televizyon yayıncılığı tarihini detaylarıyla öğrenmek ve analiz etmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve beklentiler
2 Radyodan Televizyona, teknolojik dönüşüm ve yakınsamanın (convergence) tarihi
3 Televizyon yayıncılığının iktisadı, siyaseti ve kültürü
4 Televizyon çalışmalarının başlaması, teorik kavramlar
5 Program formatları, türler, değişim ve dönüşümler
6 Kamu yayıncılığı kavramı
7 Cumhuriyet dönemi kültür siyasetleri ve Radyo
8 Kurumsal dönüşümler ve TRT’nin kurulması
9 Televizyon yayınlarının başlaması, dönüşmesi ve renkli TV
10 Yayın tekelinin kalkması, özel yayıncılık
11 Yeni program formatları, diziler, reality şovlar
12 Türkiye kültürünü, televizyon üzerinden okumak, anlamak
13 Sunuşlar
14 Sunuşlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

John Fiske, Popüler Kültürü Anlamak, Parşömen, 2012.
Uygur Kocabaşoğlu, Şirket Telsizinden Devlet Radyosuna, İletişim Yayınları, 2010.
Meltem Ahıska, Radyonun Sihirli Kapısı, Metis 2005.
Bülent Çaplı, Televizyon ve Siyasal Sistem, İmge Kitabevi, 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. X
2 Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. X
3 Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. X
5 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
7 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
8 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. X
9 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 10
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 14 2 28
Ödev 1 40 40
Proje / Tasarım 1 10 10
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6