Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültür Kuramı CUL 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu ders modernliğin başlangıcından günümüze kadar olan dönemde Batı düşüncesinde kültür kuramı bağlamında önemli katkılar yapmış akım ve düşünürleri tartışmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Kültür Kuramı dersinde modernliğin başlangıcından günümüze başına kadar olan dönemde kültür kuramı bağlamında ele alınabilecek temel akım ve düşünürler konu edilecektir. Bu çerçevede Descartes, Kant, Hegel, Marx, Romantizm, Nietzsche, Heidegger, Dilthey, Schleiermacher, Gadamer, Frankfurt Okulu, Postyapısalcılık gibi düşünür ve akımların konuya yaklaşım biçimleri tartışılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Descartes’in Kartezyen özneyi inşasını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Kant’ın etik ve estetik öznesinin temel özelliklerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Romantizmin akıl eleştirisi hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Hermenenutik geleneği hakkında bir farkındalık geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Hegel´in tarih felsefesi hakkında fikir sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Marx´ın siyasal iktisadı eleştirisini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
7 Frankfurt Okulu ile Marksizm arasındaki ilişkileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
8 Frankfurt Okulu´nun faşizm kuramına katkısını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
9 Frankfurt Okulu´nun modernizmi kuramlaştırmasını çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
10 Benjamin´in tarih anlayışını sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
11 Benjamin´in pasajlar projesini formüle eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
12 Foucault´nun iktidar anlayışını ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
13 Deleuze ve Guattari´nin Kapitalizm ve Şizofreni kitabını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Descartes ve Modern Öznenin Epistemolojik İnşası
3 Kant ve Modern Öznenin Etik ve Estetik İnşası
4 Romantik Eleştiri
5 Hegel ve Tarih Felsefesi
6 Marx ve Siyasal İktisadın Eleştirisi
7 Frankfurt Okulu ve Marksizm
8 Frankfurt Okulu ve Faşizm
9 Frankfurt Okulu ve Modernizm
10 Benjamin ve Tarih
11 Benjamin ve Pasajlar
12 Foucault ve İktidar
13 Deleuze&Guattari: Kapitalizm ve Şizofreni
14 Sonuç: Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu -Dellaloğlu Besim; Romantik Muamma, Ayrıntı.
-Dellaloğlu Besim; Benjaminia: Dil, Tarih ve Coğrafya, Ayrıntı.
-Dellaloğlu Besim; Frankfurt Okulu´nda Sanat ve Toplum, Say.
-Dellaloğlu Besim (der); Benjamin, Say.
Ders Kaynakları -FICHTE, Johann Gottlieb; Foundations of Trancendental Philosophy, Cornell University Press, 1992.
-FICHTE, Johann Gottlieb; The Vacation of Man, Hackett, 1987.
-GADAMER, Hans-Georg; Truth and Method, Stagbooks,1993.
-HEGEL, G.W.F; Tinin Görüngübilimi, çev: Aziz Yardımlı, İdea, 1986.
-HEIDEGGER, Martin; “Hölderlin ve Şiirin Özü”, Hölderlin, Seçme Şiirler, çev: Turan Oflazoğlu, İz, İstanbul, 1997.
-HEIDEGGER, Martin; “Yurdavarış/Hısımlara”, Defter, sayı:25, 1995
-HEIDEGGER, Martin; Özdeşlik ve Ayrım, çev: Necati Aça, Bilim ve Sanat, Ankara, 1997.
-HEİDEGGER, Martin; “Günlük İnsan ve “Onlar” Alanı”, Çağdaş Felsefe, Bedia Akarsu, MEB, İstanbul, 1979.
-HÖLDERLIN, Friedrich; “Yurda Varış. Hısımlara”, Defter, sayı:25, 1995.
-HÖLDERLIN, Friedrich; Seçme Şiirler, çev: Turan Oflazoğlu, İz, İstanbul, 1997.
-HÖLDERLIN, Friedrich; Selected Poems and Fragments, Penguin, 1998.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Empedokles, çev: İsmet Zeki Eyüboğlu, Cumhuriyet, İstanbul, 2000.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Hyperion I, çev: Melahat Togar, MEB, İstanbul, 1990.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Hyperion II, çev: Melahat Togar, MEB, İstanbul, 1990.
-KANT, Immanuel; Seçilmiş Yazılar, çev: Nejat Bozkurt, Remzi, İstanbul, 1984.
-KANT; Immanuel, Critique of Judgement, Oxford, 1952.
-NIETZSCHE, Friedrich; Tragedyanın Doğuşu, çev: İsmet Zeki Eyuboğlu, Say, İstanbul, 1994.
-NOVALIS, Fragmanlar, çev: Battal İnandı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987
-NOVALIS; “Geceye Övgüler”, çev: Ahmet Cemal, KİTAPLIK, sayı:42, Temmuz-Ağustos 2000.
-NOVALIS; Geceye Kasideler, çev: Melahat Togar, Oğlak, İstanbul, 1995.
-NOVALIS; Philosophical Writings, SUNY, 1997.
-SCHELLING, Friedrich; The Philosophy of Art, University of Minnesota Press, 1989.
-SCHILLER, Friedrich; Baladlar ve Şiirler, çev: Burhanettin Batıman, İstanbul Matbaası, tarihsiz.
-SCHILLER, Friedrich; İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Bir Dizi Mektup, çev: Melahat Özgü, MEB, Ankara, 1990.
-SCHİLLER, Friedrich; Felsefe ve Şiir, çev: Burhanettin Batıman, Yaba, İstanbul, 2001.
-SCHLEGEL, Friedrich; Philosophical Fragments, University of Minnesota Press, 1995.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; Dialectic, Scholars Press, 1996.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; Hermeneutics and Criticism, Cambridge University Press, 1998.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers, Westminster/John Knox Press, 1994.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. X
2 Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. X
3 Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. X
5 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
7 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
8 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. X
9 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6