Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Osmanlı Sanatının Oluşum Süreci SAN 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Erken Osmanlı Mimarisi, Klasik Osmanlı Mimarisi

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Doç Dr. Ela TAŞ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Osmanlı sanatının zirveye ulaştığı klasik dönemin hazırlanışı ve bu dönemde ortaya konan eserlerin detaylı analizleri

Dersin İçeriği

Fatih Sultan Mehmed, II. Bayezid, Yavuz Sultan Selim ve Kanuni Sultan Süleyman devri eserlerinin kaynak, malzeme, süsleme, mimari tipoloji bakımından geçirdiği değişimler incelenecektir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu hakkındaki literatür bilgisine hakim olur Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
2 Türk sanatının gelişim süreci içinde klasik dönemi yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Klasik dönemin mimari eserlerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Mimar Sinan´ın Türk sanatındaki yerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Başkent-taşra bağlantılarını analiz eder Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Bilimsel araştırma projesi önerir Anlatım, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konu hakkında yapılan yayın ve araştırmalar
2 Klasik Osmanlı sanatı kavramı ve sınırları
3 Fatih devrinin önemi ve yaşanan gelişmeler, saray nakkaşhanesi ve teşkilatlar
4 Mimari eseler
5 Mimari eseler
6 Mimari eserler
7 II. Bayezid devri mimarisi
8 II. Bayezid devri süsleme sanatları
9 Sınav
10 Yavuz Sultan Selim dönemi sanat ve imar faaliyetleri
11 Kanuni Sultan Süleyman Dönemi ve Mimar Sinan
12 Mimari eserler
13 Mimari eserler
14 Mimari eserler
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

AHUNBAY, Zeynep., Mimar Sinanın Eğitim Yapıları Medreseler, Darülkurralar, Mektepler, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, T.C. Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü, İstanbul 1986.
AYVANSARAYÎ, H., Hadikat-ül Cevami; Cilt I-II, Matbaa-ı Âmire, İstanbul 1281.
CANTAY, Gönül., Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2002.
CANTAY, Gönül., Sinan Külliyelerinde Kervansaray Planlaması, II. Uluslararası Türk ve İslâm Bilim ve Teknoloji Tarihi Kongresi, Cilt: II Mimar Sinan, İ.T.Ü. Bilim ve Teknoloji Tarihi Araştırma Merkezi, İTÜ İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul 1986, s. 87-105.
CANTAY, Gönül., Anadolu Selçuklu ve Osmanlı Darüşşifaları, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları No: 61, Ankara 1992.
CANSEVER, Turgut., İslâmda Şehir ve Mimari, Timaş Yayınları, İstanbul 2006.
CEZAR, Mustafa., Tipik Yapılariyle Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, Mimar Sinan Üniversitesi Yayını no:9, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1985.
KUBAN, Doğan., Bir Kent Tarihi İstanbul, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 1996.
KUBAN, Doğan., İstanbul Yazıları, YEM Yayınları, İstanbul 1998.
NECİPOĞLU, Gülru., The Age of Sinan (Architectural Culture in The Otoman Empire), Reaktion Books Ltd., Hong Kong 2005.
ÖGEL, Semra., Anıtsal Mimari ve Konut Arasındaki İlişkiler Yönünden Sinan Yapılarına Bir Bakış, Doğan Kubana Armağan, Eren Yayıncılık, İstanbul 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6