Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Resim Sanatında Bölgesel Üsluplar ve İkonografi SAN 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yrd. Doç. Dr. Bülent ORAL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencinin İslam tasvir sanatı örneklerinde üslup çözümleme yöntemlerini uygulama; Örnekleri üslup özelliklerine göre sınıflayarak belirli bir nakkaşhane-tarihe atfedebilme becerilerini kazanmaları - Öğrencinin İslam görsel kültürünü tematik açıdan tanıması, tasvir örneklerini tarihi bağlamı içinde kavrayıp tartışması, temel sorunsallarını bilimsel yayınları kullanarak öğrenmesi.
Dersin İçeriği İslam tasvir sanatının başlıca merkezlerindeki nakkaşhanelerin temsil dilleri karşılaştırmalı olarak tartışılır, etkileşimleri, yerel beğeni ve talepler irdelenir. - İslam görsel kültürünün konuları, imgelerin canlandırdıkları anlatılarla içerik ilişkileri aktarılır
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam tasvir sanatı örneklerinin üslup açısından analiz eder Anlatım, Gösteri, Sınav , Ödev,
2 Seçilen merkezlerde uygulanan resim dilinin temel özelliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Bu alan hakkında yapılan çalışmaları değerlendirir Anlatım, Tartışma, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Farklı merkezlerin resim anlayışlarının benzerlik ve farklarını kültürel bağlam içinde irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 İslam dünyasında yaygınlaşmış mitolojik-edebi anlatıları inceler Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
6 İmgeleri tarihi bağlamında analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
7 Mitolojik anlatıların tasvirlerle bağlantısını kurar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersle ilgili temel başvuru kaynaklarının belirtilmesi ve tanıtılması
2 Dersin tanımı, amacı ve sınırları
3 Tebriz üslubu
4 Timurlu dönemi Herat
5 Timurlu dönemi Herat
6 Safevi dönemi: Tebriz, Kazvin, Isfahan
7 Safevi dönemi: Tebriz, Kazvin, Isfahan
8 Safevi dönemi: Tebriz, Kazvin, Isfahan
9 İslam görsel kültürünü oluşturan başlıca temalar
10 İslam görsel kültürünü oluşturan başlıca temalar
11 Tarihi, dini ve edebi eserlerin resimleri arasındaki ilişkiler
12 Tarihi, dini ve edebi eserlerin resimleri arasındaki ilişkiler
13 Üslup ve İkonografi arasındaki bağlantılar
14 Üslup ve İkonografi arasındaki bağlantılar
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları WITTKOWER, Rudolf Allegory and the Migration of Symbols, New York, 1977.
WELCH, S. C., Wonders of the Age, Masterpieces of Early Safavid Painting, Cambridge, Mass., 1979.
LENTZ, T.W.-G.D. LOWRY., Timur and the Princely Vision. Persian Art and Culture in the Fifteenth Century, Los Angeles.;1989.
MILLSTEIN, R.,Miniature Painting in Ottoman Baghdad, Costa Mesa, Calif., 1990.
Sanat Tarihinde İkonografik Araştıırmalar. Güner İnal´a Armağan . Ankara, 1993.
AND, M., Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul, 1998.
BAĞCI, S., F. ÇAĞMAN, vd., Osmanlı Resim Sanatı, İstanbul, 2006.
ULUÇ, L., Türkmen Valiler, Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar. XVI. Yüzyıl Şiraz Elyazmaları, İstanbul, 2006.
İlgili makaleler.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 1 30 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6