Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebi Metinlerde Düşünce ITS 530 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Varoluşu anlama çabasının yollarından birisi olarak edebiyatın düşünce ile ilişkisini; düşünce birikiminin edebî eserler yoluyla biriktirilmesi, saklanması ve aktarılmasının örnekler üzerinden gösterilmesi

Dersin İçeriği

Edebiyatın düşünce ile ilişkisini göstermek

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyat düşüncesinin doğuşu hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Düşüncenin edebiyatla ilişkisini kavrar. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
3 Edebiyatın fikre feda edilmesini örnekler üzerinden analiz eder. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Edebiyat ve zihniyet ilişkisini uygulamalı olarak öğrenir. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Sınav , Ödev,
5 Edebiyat ve psikoloji ilişkisini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
6 Dergiciliğin edebiyat içindeki rolünü yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Düşünce olarak edebiyat: edebiyat düşüncesinin doğuşu
2 Şiirin varlıkla ilişkisi
3 Şiirin düşüncesi düşüncenin şiiri: Divan edebiyatının fikrî temelleri
4 Tanzimat Sonrası Türk edebiyatında düşüncenin taşıyıcısı olarak edebiyat
5 Türk felsefesi ve şiirle olan ilişkisi: Adem Kasidesi, Ziya Paşa Terci-i Bent, Terkib-i Bent
6 Ekrem-Hâmid kuşağı ve Servet-i Fünûn şairlerinde bireyin varlık karşısındaki tutumu: Duygu ve düşünce ilişkisi
7 Ulus Devlet sürecinde Edebiyatın Fikre vasıta kılınması: Ziya Gökalp ve Mehmet Emin Yurdakul Örneği
8 Kolonyal ve postkolonyal edebiyat formasyonları
9 İlerlemecilik düşüncesinin edebiyattaki yansımaları
10 Medeniyet düşüncesinin modern şiirdeki izleri
11 Edebiyat ve toplum
12 Edebiyat ve zihniyet
13 Fikir dergiciliğinde edebiyat dergilerinin yeri: Dergâh, Sebilürreşad, Sırat-ı Müstakim, Türk Yurdu, Hareket vb.
14 Postyapısalcılık ve anlamın ötelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Hegel, G.W.F. (1982), Estetik (çev. Nejat Bozkurt), Say Kitap, İstanbul.
2. Bataille, G. (1997), Edebiyat ve Kötülük, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
3. Dupont, F. (2001), Edebiyatın Yaratılışı, Yunan Sarhoşluğundan Latin Kitabına, Idefix Yay, İstanbul.
4. Bachlard, G. (2003), Ateşin Tin Çözümlemesi, Öteki Yayınları, İstanbul.
5. Aristo (2011), Poetika, Remzi Kitabevi, İstanbul.
6. Ong, W. J. (2012), Sözlü kültür Yazılı Kültür, Metis Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 13
2. Ödev 13
3. Ödev 14
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6