Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mekatronik Ürün Geliştirme ve Hızlı Prototipleme T | MEK 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DURMUŞ KARAYEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Gelişen teknolojiye paralel olarak ürün tasarımında kullanılan yöntemler hızla değişmektedir. Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik gibi kavramlar gündeme gelmiş ve bu bağlamda hızlı prototipleme gibi ürün geliştirme yöntemleri geliştirilmiştir. Bu modern yöntemler ve teknikler çok kısa süre içinde mühendislik ürünlerinin tasarımı ve geliştirilmesinde yaygın olarak kullanılmaya başlamıştır. Dolayısıyla, Mekatronik mühendisliği için ürün geliştirme ve hızlı prototipleme teknikleri dersinin okutulması faydalı olacaktır. |
Dersin İçeriği | Mekatronik sistem tasarımı, Ürün geliştirme ve yenilik, Ürün geliştirme yöntemleri ve aşamaları, Serbest elle taslak hazırlama, Mühendislik araçlarının kullanımı, Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon, Mekatronikte üretim yöntemleri ve hızlı Prototipleme, Hızlı prototipleme uygulamaları, Ürün geliştirme uygulamaları (Grup çalışması) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekatronik sistem tasarımının genel prensiplerini bilirler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Ürün geliştirme ve yenilik kavramları hakkında geniş bilgi sahibidirler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Bir sistemin kavramsal tasarımı ile ayrıntılı tasarımını yapabilirler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Mühendislik tasarımı ile alakalı araçları ve yazılımları kullanabilirler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon kavramlarına aşinadırlar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Üretim yöntemleri ve Hızlı Prototipleme hakkında bilgi sahibidirler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Bir mekatronik ürünün geliştirme işlemini uygulamalı olarak yapabilirler. | Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekatronik sistem tasarımı | |
2 | Mekatronik ürün geliştirme ve yenilik | |
3 | Ürün geliştirme yöntemleri ve aşamaları | |
4 | Serbest elle taslak(kroki) hazırlama; kinematik zincir çizimi, montaj çizimi, iki boyutlu ve üç b yutlu model çizimi. | |
5 | Mekatronik ürün tasarımı ve geliştirmede mühendislik araçlarının kullanımı | |
6 | Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon | |
7 | Mekatronikte üretim yöntemleri ve Hızlı Prototipleme | |
8 | Hızlı Prototipleme teknikleri | |
9 | Hızlı Prototipleme için 3D Modelleme ve veri hazırlama | |
10 | Hızlı Prototipleme örnekleri (Uygulama 1) | |
11 | Hızlı Prototipleme örnekleri(Uygulama 2) | |
12 | Yıl içi sınavı | |
13 | Mekatronik ürün geliştirme uygulamaları (Grup çalışması 1. Faz); Problemin tanımlanması, Taslak hazırlama, CAD ve CAE çalışmaları | |
14 | Mekatronik ürün geliştirme uygulamaları (Grup çalışması 2.Faz); Dizayn optimizasyon, Hızlı Prototipleme ve doğrulama, Üretim ve test |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Toyota Ürün Geliştirme Sistemi, James M. Morgani Jeffrey K. Liker,Farba Otomotiv, İstanbul, 2007 |
Ders Kaynakları | 2- Mechatronics in Engineering Design and Product Development, Dobrivojie Popovic, Marcel Dekker, 1999 3- Mechatronics System Design, Devdas (Devdas Shetty) Shetty and Richard A. Kolk, Cengage Learning, USA, 1997 4- Rapid Prototyping: Principles and Applications, Chua Chee Kai, Leong Kah Fai and Lim Chu-Sing, World Scientific Publishing, Singapure, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |