Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yalın Üretim Uygulamaları MYİ 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL
Dersi Verenler Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yüksek Lisans öğrencilerine yalın üretim uygulamalarının öğretilmesidir.
Dersin İçeriği Yalın Düşüncenin Tarihsel Gelişimi, Yalın Üretim Felsefesi, Yalın üretim prensipleri, Yalın Üretim Teknikleri, Yalın üretim kültürü, Değer, israf, israfların ortadan kaldırılması, problemleri belirleme, sürekli iyileştirme, çekme sistemi, değer akış haritalama, üretim akış sürelerinin kısaltılması, Üretimi Dengeleme, Üretim ve Stok Kontrolü, Hücresel Üretim, 5S sistemi, Performans Ölçümü.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir işletmede yalın dönüşümün gerekli olup olmadığını belirleyebilir Anlatım, Sınav ,
2 Bir işletmede hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir. Gösterip Yaptırma, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Yalın üretim tekniklerinin bir sentezini yapabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav,
5 Geleneksel yerleşim düzeninden hücresel üretim sistemine geçişi tasarlayabilir. Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım,
6 Firmalarda 5S uygulaması yapabilir. Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Proje / Tasarım,
7 Bir firmada yalın üretim dönüşüm sürecini gerçekleştirebilir. Proje Temelli Öğrenme , Ödev,
8 Toplam Üretken bakım planları hazırlayabilir. Proje Temelli Öğrenme , Örnek Olay, Ödev, Sınav ,
9 Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Proje / Tasarım,
10 Kurumun performansını ölçebilir. Anlatım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yalın Üretime Giriş ve Yalın Düşüncenin Tarihsel Gelişimi
2 Küreselleşme Ve Yalın Üretimin Önemi
3 Yalın Üretim Felsefesi ve İsraflar
4 Yalın Üretim Felsefesi ve Yalın üretim prensipleri
5 Yalın Üretim Teknikleri
6 Yalın üretim Kültürü
7 Yalın Üretime Geçiş Ve Yalın Dönüşüm Süreci
8 Değer Akış Analizi
9 Hücresel Üretim
10 5S sistemi
11 Hazırlık Sürelerinin Analizi ve Düşürülmesi
12 Üretimi Dengeleme
13 Yalın Üretimde Üretim ve Stokların Kontrolü
14 Toplam Üretken Bakım
Kaynaklar
Ders Notu Yalın Üretim Uygulamaları Ders Notları: www.icil.sakarya.edu.tr
Ders Kaynakları 1.Rother, Mike and Shook, John, Learning to See, 1999.
2.James Womack, Daniel T. Jones and Daniel Roos, The Machine that Changed the World, 1990,
3.Liker, Jeffrey K., The Toyota Way, McGraw-Hill, 2004
4.Ohno, Taiichi, Toyota Production System. Productivity Press. 1988
5.Brian H. Maskell and Bruce Baggaley, Practical Lean Accounting: A Proven System for Measuring and Managing the Lean Enterprise, Productivity Pres,2004
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır.
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir.
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır.
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir.
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır.
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir.
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır.
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir.
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır.
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 37
1. Ödev 70
2. Ödev 38
1. Ara Sınav 25
2. Ara Sınav 0
1. Kısa Sınav 30
Toplam 200
1. Final 80
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 200
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6