Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı GZT 009 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK
Dersi Verenler Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Medya okuryazarlığı dersi bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan  ilişkisinin hem pasif hemde aktif durumunu ortaya koyan, ticari medya kültürünün  yapısını değerlendirebilmeyi sağlayan eleştirel bakışın güçlendirilmesini ve yeni bireysel söylemlerin geliştirilmesini amaçlar. Mevcut medya metinleri üzerine eleştirel düşünmeyi ve medya metinleri oluşturmada özgünlüğü sağlayacak yaratıcılığı içeren bu ders, öğrencilerin proje çalışmalarının hem üretim hem de tüketim aşamalarında bilinçli ve farkında yaklaşım  geliştirmelerini hedefleyen bir derstir.

Dersin İçeriği

Günümüz medyasında yer alan tüm iletişim kanalları arasındaki ilişkinin en iyi şekilde okunması, algılanması ve yorumlanması,medya sürecinin ne şekilde işlediğini aktaran bilgiler doğrultusunda öğrenci, yazılı basın, televizyon, radyo, multi medya araçları vb. gibi medya araçlarını farklı amaçlar için kullanabilir hale nasıl getirildiği, kişilerin kendi medya mesaj ve araçlarını nasıl yaratabildiği ve kitlelere etkisi bu dersin içeriğinde yer alan en temel konulardır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medya metinleri ve etkilerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Medya okuryazarlığının ne anlama geldiğini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
3 Geleneksel ve yeni medyanın etkilerini karşılaştırır. Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım,
4 Medya mesajlarını eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Medya kültürünü ve kapitalizm ilişkisini değerlendirir. Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Kapsam, Gerekçe, Önem, Yükümlülükleri
2 Geleneksel Medya Okuryazarlığı ve Görsel Okuryazarlık İlkeleri
3 Medya Okuryazarlığının Kapsamı ve İlkeleri
4 Medya Okuryazarlığında İmge ve Üretimi
5 Dünyada Medya Okuryazarlığı Çalışmaları ve Tarihsel Süreç
6 Görsel – yazılı ve işitsel medya çıktılarını değerlendirme ve üretebilme yetisi
7 Medya iletilerinin içeriğinin analizi ve temsil
8 vize-arasınav
9 Medya Metinlerinde Toplumsal Değerler
10 Medya Okuryazarlığı ve Habercilik
11 Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Subliminal Mesaj
12 Medya Okuryazarlığı ve Sosyal medya
13 Medya okuryazarlığı ve yeni iletişim teknolojileri ilişkisi
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Mutlu Binark, Mine Gencel Bek, Kalkedon Yayınları 2010

Medya Okuryazarlığı Elkitabı, Kemal İnal, Ütopya Yayınları, Ankara, 2009

Medya Okuryazarlığı, Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Parşömen Yayıncılık, İstanbul, 2011

Medya Okuryazarlığına Giriş, Nurdan Öncel Taşkıran, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2007

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir.
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. X
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. X
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. X
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. X
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. X
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. X
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. X
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. X
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5