Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Kitap Sanatları SAN 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Türk Mimari Bezeme Sanatları

Türk Minyatür (Tasvir) Sanatı

 

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Rumeysa IŞIK YAYLA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk Kitap Sanatlarının, Türk Sanatları içersindeki yerinin kavratılması ve diğer sanatlarla ilişliklerinin saptanması

Dersin İçeriği

Kitap sanatlarıyla ilgili tanım ve terimler. Hat, Cilt, Tezhip, Minyatür, Ebru, Kat-ı gibi Türk kitap kültürünü oluşturan unsurlar ve bunların gelişimine katkı sağlayan etmenler ve etkileşimler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kitap sanatlarıyla ilgili tanım ve terimlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
2 Türk Kitap Sanatlarına analiz eder Anlatım, Gösteri, Sınav ,
3 Malzemeyi tasvir eder Gösteri, Gösterip Yaptırma, Ödev,
4 Konuyla ilgili araştırma planı önerir Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım,
5 Kitap sanatının teknik ve üslup özellikleriyle ilgili karşılaştırmalı yargıya varır Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Ödev,
6 Kitap sanatlarının gelişimini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Kapsam ve Sınırları, Kaynaklar
2 Kitap, Kültür ve Sanat Kavramları
3 Kitap Sanatlarının Doğuşu
4 Hat Sanatı Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler
5 Aklam-ı Sitte ve Hattatlar
6 Tezhip Sanatı Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler
7 Tezhip Türleri
8 Ara Sınav
9 Cilt Sanatının Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler
10 Cilt Türleri
11 Ebru Sanatı Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler
12 Ebru Türleri
13 Kat'ı Sanatı
14 Minyatür Sanatı
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

BİROL,İ. - DERMAN,Ç., Motifler, Kubbealtı Yayınları, İstanbul 1991

ERSOY, A., Türk Tezhip Sanatı, Akbank Yayınları, İstanbul 1988

KESKİNEL, C., Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAİ, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000

ÖZEL, M., Geleneksel Türk Sanatları, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1995

ÖZEL, M., Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1999

ÖZEN, M. E., Türk Tezhip Sanatı,Özen Yayınevi, İstanbul 2003

ÖZEN, M. E., Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitabevi, İstanbul 2007

DERMAN, U.,  Türk Sanatında Ebru, İstanbul 1997

BAŞAR F. -TİRYAKİ Y.,Türk Ebru Sanatı, Gözen Yayınları, İstanbul 2000

SERİN, M., Şevki Efendinin Sülüs Nesih Meşk Murakkaları, İstanbul 2000

SERİN,M., Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul 1999

ALPARSLAN, A., Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, İstanbul 1999

SUBAŞI, M.H., Yazıya Giriş, İstanbul 1997

ÖZCAN, A. R., Hat ve Tezhip Sanatı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2012

TÜRK, A., Bir Sanata Can Vermek Katı, Murat Kitapevi, İstanbul 2010

MAHİR, B., Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2012

TANINDI, Z., Türk Minyatür Sanatı, İş Bankası Yayınları, İstanbul 1996

İNAL, G., Türk Minyatür Sanatı, AKM Yayınları, Ankara 1976

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer X
3 Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar X
3 Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar X
4 Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular X
4 Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür X
8 Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir X
8 Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
Dersin AKTS Kredisi 6