Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Jeofizikte Bilgi Sistemleri JFM 619 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Jeofizik alanında araştırmalar yapacak öğrencilere, jeofiziğin bilgi sistemleri hakkında tez çalışmalarında kullanabilecekleri gereken bilgi ve beceri birikimi sağlamaktır
Dersin İçeriği Jeofizikte veri tanımlaması. Uzaysal-Zamansal veri kavramı ve bunların çeşitleri. Jeofizikte sistem kavramı. Jeofizik modelleme yaklaşımları. Basitten karmaşık modele geçiş. Coğrafi bilgi sistemleri (CBS). CBS için temel kavramlar. CBS de veri yapıları ve yazılım sistemleri. Yerbilimlerinde haritalama yöntemleri. Jeofizik haritalama sistemleri ve veri analizleri. Jeofizik verilerin Analog-Sayısal dönüştürülme. Yerbilimlerinde sayısal çözüm yöntemleri. CBS ile ilgili veri sistemleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler Jeofizikte verinin amaç ve kapsamını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav ,
2 Öğrenciler, bilgi sistemi ve Jeofizikte modelleme yaklaşımlarını tanır ve ayırt ederler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav ,
3 Öğrenciler Jeofizik haritalama sistemleri ve veri analizlerini tanır ve ayırt ederler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav ,
4 Öğrenciler Yerbilimlerinde haritalama yöntemleri ile coğrafi bilgi sistemlerini tanır ve ayırt ederler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav ,
5 Öğrenciler Analog ve Sayısal Jeofizik verilerin dönüşüm yöntemlerini tanır ve yorumlarlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav ,
6 Öğrenciler Yerbilimlerinde sayısal çözüm yöntemlerini tanırlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Jeofizikte veri tanımlaması 1. Hafta Ders Notu
2 Uzaysal-Zamansal veri kavramı ve bunların çeşitleri 2. Hafta Ders Notu
3 Jeofizikte sistem kavramı, Jeofizik modelleme yaklaşımları 3. Hafta Ders Notu
4 Basitten karmaşık modele geçiş, Coğrafi bilgi sistemleri (CBS) 4. Hafta Ders Notu
5 CBS için temel kavramlar, CBS de veri yapıları ve yazılım sistemleri 5. Hafta Ders Notu
6 Yerbilimlerinde haritalama yöntemleri, Jeofizik haritalama sistemleri ve veri analizleri 6. Hafta Ders Notu
7 Jeofizik verilerin Analog-Sayısal dönüştürülme 7. Hafta Ders Notu
8 Yerbilimlerinde sayısal çözüm yöntemleri 8. Hafta Ders Notu
9 CBS ile ilgili veri sistemleri 9. Hafta Ders Notu
10 Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması 10. Hafta Makale
11 Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması 11. Hafta Makale
12 Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması 12. Hafta Makale
13 Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması 13. Hafta Makale
14 Jeofizik ve Bilgi Sistemleri konusunda güncel makalelerin okunması 14. Hafta Makale
Kaynaklar
Ders Notu BEYHAN, G ., 2007. Jeofizik ve Bilgi Sistemleri
Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Jeofizik Müh.Bölümü, 2007,
Sakarya
Ders Kaynakları 1-)Raines, G. L., B. Brodaric, ve B. R. Johnson: 1996: Digital Geologic Maps
Data Model, USGS Progress Report.
2-) Wadge, G. and E. Pearson, 1991: GIS for Geology, Terra Nova, 3: 93-98.
Star, J. ve J. Estes, 1990: Geographic Information Systems, An Introduction.
Prentice Hall, 303s.
3-) Dangermond, J., 1988: A review of digital data commomnly available ansd
some of the practical problems of entering them into a GIS, ACSM-ASPRS
Annual Convention, vol. 5.
4-) Harte, John, 1988. Consider a Spherical Cow : A Course in Environmental
Problem Solving. University Science Books.
5-) Van Loan, Charles F., 1999. Introduction to Scientific Computing: A Matrix-
Vector Approach Using MATLAB. Prentice Hall.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 1 40 40
Ödev 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6