Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye´De Metropolleşme UTY 501 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Araş.Gör. Burçe Orhan, Araş.Gör. Meryem Köse, Araş.Gör. Mehmet Mutlu Özdemir
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı ülkemizde şehirleşme sürecinde gelinen aşamanın bir çok şehrin büyük şehre -metropole- dönüşme aşaması olduğunu bunu küresel dünya ile yeni ilişki biçimlerine kaynaklık ettiğini göstermektir.
Dersin İçeriği Metropollerin oluşumu, metropollerde yoksulluk, kentsel yenilenme ve dönüşüm, mutenalaştırma, küresel kültür ve uluslar arası göç, suç ve şiddet, metropollerin geleceği.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metropolleşmenin toplum yapısı ve sosyal değişme açısından öneminin anlaşılması Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Bir megapol olarak İstanbul?un sosyal ve kültürel özelliklerinin tanınması Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
3 Metropollerdeki sosyal problemlerin ele alınması Anlatım, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metropol nedir ? Özellikleri nelerdir ?
2 Tarihte ilk metropoller
3 Türkiye?de Metropoller
4 Metropollerde yoksulluk olgusu
5 Metropollerde gettolaşma ve yeni marjinaller
6 Gecekondu, slum ve banliyöleşme
7 Mutenalaştırma
8 Bir megapol olarak İstanbul
9 Küreselleşme ve Metropoller
10 Kentsel Yenilenme ve Kentsel Dönüşüm
11 Uluslar arası göç ve metropoller
12 Metropolde Din olgusu
13 Metropollerde suç ve şiddet
14 Metropollerin geleceği
Kaynaklar
Ders Notu 1. Rutherford H. Platt(Edit.) , The humane metropolis : people and nature in the twenty-fi rst-century city , University of Massachusetts Press ? Amherst & Boston, 2006
2. Rajagopalan, Kavitha, Muslims of metropolis : the stories of three immigrant families in the West, Great Britain, 2008
3. Martin Boddy (Ed.) Urban Transformation and Urban Governance: Shaping the Competitive City of the Future Bristol, The Policy Press, 2003
4. Victor M. Valle and Rodolfo D. Torres, Latino Metropolis,
University of Minnesota Pres, 2000
5. James Donald, İmagining Modern City, The Athlone Press in 1999
6. Jean-Louis Huot, Jean-Paul Thalman, Kentlerin Doğuşu, (çev. Ali bektaş Girgin), İmge Kitabevi, İstanbul, 2000
7. Bülent Duru, Ayten Alkan, 20. Yüzyıl Kenti, İmge Kitabevi, İstanbul, 2002
8. Ayşe Öncü, Petra Weyland, Mekan, Kültür, İktidar, Küreselleşen Kentlerde Yeni Kimlikler, (Çev. Leyla Şimşek, Nilgün Uygun) İletişim yayınları, 2. baskı, İstanbul, 2007
9. Betül Altıntaş, Mendile, simite, boyaya, çöpe, Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar, İletişim yayınları, İstanbul, 2003
10. Nemci Erdoğan (editör), Yoksulluk Halleri, Türkiye?de Kent Yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, İletişim yayınları, İstanbul, 2007
11. Ayça Kurtoğlu, Hemşehrilik ve Şehirde Siyaset: Keçiören Örneği, İletişim yayınları, İstanbul, 2004
12. Alan Duben, Kent, Aile, Tarih, (Çev. Leyla Şimşek), İletişim yayınları, 2. baskı, İstanbul, 2006
13. Köksal Alver, Siteril Hayatlar, Kentte Mekansal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler, Hece Yayınları,Ankara, 2007
14. Hatice kurtuluş, İstanbul?da Kentsel Ayrışma, Bağlam yayınları, İstanbul, 2005
15. David Behar, Tolga İslam (Derleyenler), İstanbul?da Soylulaştırma, İstanbul bilgi üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2006
16. Loic Wacquant, Kent Paryaları: İleri Marjinalliğin Karşılaştırmalı Sosyolojisi, (Çev. Mehmet Doğan) Boğaziçi Üniversitesi Vakfı yayını,İstanbul, 2011
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal yapıyla ilgili değişimleri ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak
2 Hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak
3 Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazanmak
4 Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı olmaktan ziyade özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak
5 Toplumsal olguve olayları değerlendirebilme, toplumsal yapıdaki değişimleri analiz edebilme becerisi kazanmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 37
2. Ödev 38
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 8 128
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 2 5 10
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 212
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,48
Dersin AKTS Kredisi 7