Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şehirleşme ve Çevre Problemleri COG 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. FATMA TÜLAY KIZILOĞLU,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Şehirleşmenin etkilerini mesken,çevre ve çevre kentleşme ile bölge konularını bakımından teorik olarak inceleyip irdelemektir.
Dersin İçeriği Şehirleşmenin sebepleri,gelişimi, mesken politikaları, gecekondulaşma ve alınacak tedbirler,çevre kirlenmesinin çeşitleri,çevrekentlere yerleşmenin sebepleri,çeşitleri ve sonuçları,bölge planlanması,kalkınma planlarında bölgelerle ilgili politikalar ele alınarak tartışılacaktır
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şehirleşmenin önemini kavrayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Şehirleşmenin etkilerini mesken, çevre ve bölge planlaması açısından değerlendirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Şehircilik meseleleriyle ilgili ekonomik, kültürel ve sosyal yönden analizler yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Şehrin tanımı ve sınıflandırılmaları [2]
2 Şehirleşmenin özellikleri,sanayileşme öncesi ve sonrası şehirleşme [2]
3 Şehirleşmenin sebepleri ve türk şehirlerinin gelişmesi [2]
4 Şehir planlaması [2]
5 Mesken politikası ve uygulama [2]
6 Gecekondu ve doğuş sebepleri,ilgili tedbirler,şehir yenilenmesi [2]
7 Çevre ile ilgili kavramlar,Şehir ve çevre ilişkisi ,çevrenin fiziki,ekonomik,demografikve kültürel özelliği. [2]
8 Çevre kirlenmesi -Ara sınav [1]
9 Çevre kirlenmesinin çeşitleri,hava kirliliği [2] [1]
10 Gürültü kirliliği [2] [1]
11 Su,deniz ve kıyı kirliliği, Toprak Kirlenmesi. [2]
12 Çevrekentleşme [2]
13 Bölge Planlaması,planlamada dengesizlik,kalkınma planlarındaki politikalar [2]
14 Metropolitan alanın tanımı,gelişimi ve planlanması [2]
Kaynaklar
Ders Notu [1] Çevre Kiriliği. F.T.Kızıloğlu ve S.Bilen,Erzurum,2000.
Ders Kaynakları [2] Şehirleşme ve Meseleleri E.G., İsbir, Gazi büro yay.Ankara,1991
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6