Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organizasyon Sosyolojisi | SOS 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ARSLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, kuruluş stratejisine ve çalışanları yönetmeye yönelik değişen yaklaşımlara odaklanarak modern organizasyonun gelişimini incelemektedir. Sosyal bilim analizleri ve zaman zaman vaka çalışmaları da yapılarak, yönetim tarihinin katı sistemlerinden, çalışma takımlarının nasıl daha üretken olduklarına ve temel yeteneğe odaklanarak nasıl tabanı geliştirdiğine kadar, ilgili organizasyon teorileri işlenecek, aynı zamanda güncel organizasyonlardaki etkinlik ve verimliliği sorgulayan sosyal bilim perspektifleri kullanılacaktır. |
Dersin İçeriği | GENEL TARİHİ YAKLAŞIM VE ORGANİZASYON YAPILARI Organizasyonları niçin inceliyoruz? Temel kavramlar ve çerçeve Organizasyonların etkileri Organizasyonların doğası Organizasyon Yapıları: Temel Kavramlar Organizasyon Yapılarının Sosyolojik İncelenmesi Büyüklük, Teknoloji, Kültür ve Çevrenin Etkileri Örgüt Kuramlarına Genel Bir Bakış: Karşılaştırmalı Bir Çözümleme MODERN FİRMANIN DOĞUŞU İŞ BÖLÜMÜ VE ORGANİZASYON KAVRAMI Adam Smith, "İş Bölümü Üzerine." (Milletlerin zenginliği) Émile Durkheim, Toplumda iş bölümünden seçmeler. Vaka çalışması BÜROKRASİNİN YÜKSELİŞİ VE AKILCILIK KAVRAMI Bürokrasi Max Weber, "Meşru Otorite Türleri," ve "Bürokrasi." Vaka çalışması İŞ GÜCÜNÜ YÖNETME BİLİMSEL YÖNETİM Frederick W. Taylor, "Bilimsel Yönetim." (Reader) Vaka çalşması İNSAN İLİŞKİLERİ OKULU VE Z TEORİSİ Elton Mayo, "Hawthorne ve Elektrik Şirketi Fritz Roethlisberger and W. J. Dickson, "İnsan İlişkileri." William Ouchi, Teori Z, ORGANİZASYON SÜREÇLERİ GÜÇ Organizasyonlardaki Gücün Doğası Otorite ve Güç Gücün Diğer Çeşitleri Gücün Sonuçları: Şikayet, Katılım, Çatışma Çatışmanın Sonuçları LİDERLİK Liderlik nedir? Genel Liderlik teorileri Liderliğin sonuçları Gönüllü kuruluşlarda liderlik Vaka çalışması KARAR VERME Karar verme sistemleri olarak Organizasyonlar Stratejik Karar Verme Güç ve Karar Verme Stratejileri İLETİŞİM İletişimin Önemi Bireysel Faktörler Organizasyonel Faktörler Dikey İletişim Yatay İletişim İletişim Problemleri İçe ve Dışa İletişim ŞİRKET STRATEJİSİNİN GELİŞİMİ STRATEJİK DÜŞÜNCE , HİSSEDAR DEĞERİ VE TEMEL YETENEK Vizyon Yönetimi ile entegre Stratejik Yönetim Modeli. Farklılığınızı Ölçebildiğiniz An..Kurumsal Başarının Yol Haritası Stratejik Yönetim Stratejik Karar Verme Araçları ÇEVREYİ YÖNETMEK PAZAR ÇEVRESİ Çevreyi tanımlama ve algılama KURUMSAL ÇEVRE Yapısal Koşul Bağımlılık Kuramının Örgütsel Çevre Kuramlarındaki Yeri Çevresel Baskılar ve Talepler Karşısında Örgütler: Kaynak Bağımlılığı Yaklaşımı Yeni Kurumsal Kuram: Örgütleri Çözümlemede Yeni Ufuklar ve Yeni Sorunlar Örgütsel Ekoloji: Örgüt Toplulukları ve Çevresel Ayklama Örgüt İktisadı Paradigmaların Birleştirilmesi ORGANİZASYON ÇIKTI VE SONUÇLARI ORGANİZASYON PERFORMANSI VE DEĞİŞİM Organizasyon amaçlarını belirleme güçlüğü Organizasyon etkinliği ile ilgili yaklaşımlar Organizasyon Performansını Değerlendirme: Temel Konular Organizasyonel Değişim ve Dönüşüm Organizasyonel Değişim: Öğrenme ve Dönüşüm Dönüşümcü Değişim |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Organizasyon yapılarını, süreçlerini ve sonuçlarını | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Organizasyonlar ile ilgili teorik yaklaşımları, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Organizasyonların incelenmesine yönelik metodolojiyi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Organizasyon çalışmalarında bulunan imkan ve güçlükleri öğrenmiş olacaklardır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GENEL TARİHİ YAKLAŞIM VE ORGANİZASYON YAPILARI | |
2 | MODERN FİRMANIN DOĞUŞU | |
3 | BÜROKRASİNİN YÜKSELİŞİ VE AKILCILIK KAVRAMI | |
4 | İŞ GÜCÜNÜ YÖNETME | |
5 | BİLİMSEL YÖNETİM | |
6 | İNSAN İLİŞKİLERİ OKULU VE Z TEORİSİ | |
7 | ORGANİZASYON SÜREÇLERİ | |
8 | GÜÇ, LİDERLİK, KARAR VERME | |
9 | Arasınav | |
10 | ŞİRKET STRATEJİSİNİN GELİŞİMİ | |
11 | ÇEVREYİ YÖNETMEK | |
12 | ORGANİZASYON PERFORMANSI VE DEĞİŞİM | |
13 | ORGANİZASYON ÇIKTI VE SONUÇLARI | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik: Türkiyenin Uluslar arası Konumu, İstanbul Küre yayınları, 2008. Henri Fayol, Genel ve Endüstriyel Yönetim, Ankara: Adres Yayınları, 2008. A.Selami Sargut-Şükrü Özen, Örgüt Kuramları, Ankara:İmge Kitabevi 2007 Frederic W. Taylor, Bilimsel Yönetimin İlkeleri, Ankara: Adres Yayınları, 2007. Anthonny Giddens,Örgütler ve Ağlar, Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı yayınları 2008. Arman Kırım, Farklılığınızı Ölçebildiğiniz An, İstanbul: Sistem yayıncılık 2002. Pamela S. Tolbert, Richard H. Hall, Organizations: Structures, Processes and Outcomes, New jersey: Pearson, 2009. Neil Fligstein, Alfred Chandler and the Organizasyon Sosyolojisi, Business History Review, Ekim 2007. Melih Arat, Değişimin Liderleri, İstanbul: Mavi Tanıtım, Ali Akdemir, Vizyon Yönetimi ile entegre Stratejik Yönetim Modeli, Vizyon Yönetimi, Bursa: Ekin, 2008. Arman Kırım, Farklılığınızı Ölçebildiğiniz An..Kurumsal Başarının Yol Haritası, İstanbul: Sistem, 2002. Antonio Strati, Theory and Method in Organization Studies, Paradigms and Chosis, London: Sage, 2000. W.Richard Scott, Gerald F. Davis, Organizations and Organizing, New Jersey: Pearson Education, 2007. Mary Jo Hatch, Organization Theory: Modern, Symbolic and Postmodern Perspectives, New York, Oxford Univ. Press,1997. W. Richard Scott, Institutions and Organizations, California: Sage, 2001. Ayşe Öncü, Örgüt Sosyolojisi, Ankara: Turhan Kitabevi, 1982. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 2 | 8 | 16 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |