Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uluslararası Para Ekonomisi IKT 640 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT SEKMEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders aşağıdaki sorulara cevap bulmayı amaçlamaktadır:
1. Döviz kurlarını kısa ve uzun dönemde neler belirler?
2. Açık bir ekonomide para ve maliye politikalarının etkileri nasıldır?
3. Bir ülkenin döviz kuru rejimi tercihini neler belirler?
4. Açık bir ekonomide paranın enflasyon, istihdam, faiz oranları ve üretim üzerinde nasıl bir etkisi vardır?

Dersin İçeriği

Bu ders döviz kuru belirlenemsi ve döviz kuru rejimlerini kapsamaktadır. Finansal küreselleşme ve iktisadi krizler de bu derste işlenmektedir. Tüm öğrenciler gerçek verileri kullanarak Eviews programıyla uygulama yapma fırsatını bulacaklardır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Para ile ilgili temel kavramları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Uluslarararası finanstaki temel kavramları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Açık ekonomiyi değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Öğrendiklerini Eviewste uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Döviz kuru rejimlerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 İktisadi krizler hakkında açıklama yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Gerçek verilerle Eviews kullanarak analiz yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
8 Paranın ekonomideki yerini tayin eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
9 Eviews kullanarak açık ekonomide basit makroekonomik modeller yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Portfolyo, Performans Görevi,
10 Dünya Bankası, IMF ve EU gibi bell başlıca uluslararası kurumları tanımlar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Para Ekonomisinde Temel Kavram ve Konuları Gözden Geçirme Sekmen (Ün. 1-3)
2 Uluslaraarası Finanstaki Bazı Temel Kavramları Gözden Geçirme H-M (ün. 1-4)
3 Açık Ekonomiye Giriş G-L(2006), Sekmen (ün. 4-7)
4 Açıkekonomi Makroekonomi Hall-M(2000), Sekmen (ün. 8-12)
5 EViews´e Giriş: Eviews´te Verilerle Çalışma Sekmen, Ders Notları
6 Uzun Dönemde Para, Faiz Oranları ve Döviz Kurları KO (ün. 15)
7 Sabit Döviz Kurları ve Döviz Kuru Piyasasına Müdahale KO (ün. 18)
8 Uluslararası Para Sistemleri: Tarihsel Bakış KO (ün. 19), KS (ün. 8)
9 Eviews´te Verilerle Çalışma Sekmen, Ders Notları
10 Döviz Kuru Rejimleri: Ölçüm, Tercih ve Sonuçlar KS (ün. 1-7)
11 Finansal Globalizasyon: Fırsatlar ve Krizler KO (ün. 21)
12 Eviewste Verilerle Çalışma Sekmen, Ders Notları
13 Gelişmekte olan Ülkeler: Büyüme, Krizler ve Reform KO (ün. 22), Gürak (1-8)
14 Gelişmekte olan ülkeler ve IMF / gelişmekte olan ülkelerde libralizasyon Sekmen, Ders Notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Sekmen (2017), Para Teorisi Kavram, Kuram ve Modeller, Seçkin Yayıncılık.
2. Godley ve Lavoie (2006), Monetary Economics an Integrated Approach to Credit, Money, Income, Production and Wealth.
3. Hallwood ve MacDonald (2000), International Money and Finance
4. Krugman, Obstfeld ve Melits (2011-KO ile belirtilen), International Economics, Theory and Policy
5. Klein, Shambaugh (2010-KS ile belirtilen), Exchange Rate Regimes in the Modern Era.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. X
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. X
2 Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. X
2 Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. X
3 Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. X
3 Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. X
4 Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. X
4 Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. X
5 Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. X
5 Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. X
6 İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. X
6 İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. X
7 Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. X
7 Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. X
8 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. X
8 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. X
9 Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. X
9 Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. X
10 İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. X
10 İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6