Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim Felsefesi FDI 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TAMER YILDIRIM
Dersi Verenler Doç.Dr. TAMER YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilim felsefesinin mahiyeti ve problemlerini tartışmak
Dersin İçeriği Bilim felsefesi, konusu, problemleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim felsefesinin ortaya çıkış şartlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Tarih ve Bilim Felsefesi ilişkisini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Bilimsel yöntemleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Bilimsel yöntemleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Bilim Felsefesi temsilcilerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Bilim Felsefesinin diğer disiplinlere olan etkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
7 Pozitivist bilim anlayışını eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
8 Bilim kavramını sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
9 Çağdaş bilim kavramıyla İslam filozoflarının ilim kavramı arasında mukayese yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Modern Bilimin Tarihsel Kökleri
2 Pozitivizm, dney ve gözlem
3 Kuhn, Tarihin rolü, ve gözleme bağımlılık
4 Kuhn ve paradigmalar
5 Popper ve Yanlışlamacılık
6 Popper ve Sofistike yanlışlamacılık
7 Popper ve Yanlışlamacılığın Sınırları
8 ARA SINAV
9 Popper ve Onun yaklaşımının sosyal bilimler için iması
10 Feyerabend ve Anarşist bilgi teorisi
11 Feyrabend ve bilimin otorite anlamının oluşması
12 Lakatos ve Araştırma Programları
13 Post Modern Tartışmalar
14 Özet ve Genel Sonuçlar
Kaynaklar
Ders Notu Chalmers, Alain, Bilim Dedikleri, Vadi y. Ankara 1997
Ders Kaynakları Diğer Kaynaklar:
Demir Ömer, Bilim Felsefesi, Vadi yy. Ankara 1997

Lakatos, Yanlışlama ve Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi, in Bilginin Gelişimi Paradigma-İstanbul 1992
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6